"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Monday, February 7, 2011

"OVER MY DEAD BODY !"






"Langkah mayat ku dulu"........Itu agaknya yang terselit dihati Hosni Mubarak bila dituntut rakyatnya untuk meletak jawatan dan keluar dari bumi Mesir.Hari ini sudah masuk hari ke 14. Rakyat dengan penuh kekuatan dan keberanian mengutuk pemerintahan pimpinan Presiden Mubarak dan mereka berikrar tidak akan berundur selagi Mubarak dan regimnya masih berkuasa.

"Astaghfirullah," Laser sangat mulut saya. Tapi saya juga merasa amat kecewa melihat Mubarak membatu tanpa kata pada mulanya. Hanya kebelakangan ini ia cuba mengubah strategy untuk manabur abu di mata rakyat.Ia cuma menukar pemegang jawatan dalam kabinetnya dan melantik Timbalan Presiden. Katanya dasar-dasar baru akan dilaksana. Nyata sekali ini tidak dapat diterima rakyat kerana apa jua yang dilakukan merupakan perubahan apa yang dikatakan 'cosmetic changes'.

Apa pula muslihat Presiden Obama yang menyarankan Mubarak supaya berundur segera. Pasti ada udang disebalik batu. Kita pun tahu sering mereka ini mengeluarkan kata-kata yang tidak serupa. Bercakap secara terbuka lain dan secara peribadi, lain pula. Timbalan Presiden, Omar Suleiman,  pun dari Camp yang sama. Pasti Obama sudah ada perancangannya. Apa jua yang dilakukan tidak akan merosakkan kedudukan Israel. Orang yang buta hati sahaja yang tidak faham.

Rakyat di Malaysia juga telah menunjuk sikap setiakawan "solidarity" dengan rakyat Mesir. Setakat itulah kemampuan penunjuk perasaan di Malaysia tempuh hari. Lepas ini apa pula. Beranikah rakyat bertindak tegas jika tidak bersetuju dengan dasar-dasar negara yang tidak disukainya. Saya rasa peristiwa seperti di Mesir tidak akan berlaku di Malaysia. Orang Malaysia sudah berada dalam zon selesa, walaupun zon itu sebenarnya tidah nyata.

Pada hemah saya punca ini semua adalah kerana pemimpin tidak yakin pada janji Allah. Lihat sekali lagi surah An Nur ayat 55. Saya sering mengatakannya dalam entry saya. Allah janji orang mukmin akan menjadi khalifah dimuka bumi ini dengan syarat-syarat yang tertentu. Terutamanya jangan mempersekutukan Allah. Yang lain-lain lihatlah  tafsir yang muktabar oleh Ulamak-ulamak yang ikhlas berjuang ke jalan Allah. Kalau kita yakin pada selainNYA, maka inilah akibatnya.

Saya yakin kalau manusia masih sombong dengan sikapnya dan tidak mahu kembali ke JalanNYA, saya khuatir mereka  akan mati sebelum sempat bertaubat. Na'uzubilah. Jangan kita jadi macam Firaun. Taubatnya Allah tidak terima kerana dilakukan di penghujung nyawanya dan tanpa mengerti siapa sebenarnya  Tuhan Penciptanya.
Sama-sama kita renungkan dan berdoa pemimpin di Malaysia tidak sedemikian dan semoga kita aman damai dalam redha Allah, dan buka sebaliknya.
WaAllahu'alam.

2 comments:

Kerabu Jantung said...

Mubarak is 30 years too late to make any last minute changes!

ngasobahseliman said...

Kita bersabar dan berdoa semoga Mubarak lenyap bersama regimnya yang ditaja oleh AS dan Israel. Kita doa juga semoga pemimpin dunia yang lain yang bersikap sepertinya juga lenyap dan rakyat mendapat keadilan. Hanya Allah yang maha mengetahui bila masanya......

Related Posts with Thumbnails