"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Monday, April 4, 2011

KEHILANGAN MAK TEH.





Saya dan suami baru saja pulang dari Kampung Sungai Batu, Selama Kedah menziarahi keluarga. Isteri kepada bapa saudara suami telah pulang ke Rahmatullah. Masih agak muda, baru mencecah 60 tahun. Saya katakan ia agak muda kerana saya telah jauh melepasi umur itu. Dalam umur yang sebegini dan baru pulang dai Garut Bandung, maka rasalah keletihan walaupun perjalanan dengan kereta Allah mudahkan.

Dalama perjalanan pulang itu saya dan suami mengingat kembali peristiwa-peristiwa hidup berdampingan dengan keluarga yang kami pangil "Pak Teh" dan "Mak Teh" ini. Mereka senang didampingi dan sentiasa seronok bila diziarahi sekurang-kurangnya 2 kali setahun. Akhir sekali saya bertemu dengannya ialah 2 bulan yang lalu ketika ia mengadakan majlis perkahwinan anak tunggalnya.

Allahyarham Mak Teh (kanan)

Kami rasa kehilangan kerana ia baik budi dan melayan kami dan merai kami walaupun dalam keadaan uzurnya. Semoga Allah menempatkan Ruhnya bersama Ruh orang-orang Solih dan ia berehat tenang di alam barzah.

Penghormatan dan perjalanan terakhir.

Sayu dihati tetapi apakan daya. Kita semua menunggu giliran, tidak kira tua atau muda. Kami lepaskan  Mak Teh dengan redha hati. Cuma kami tertanya-tanya kerana di kampung itu tidak ada kenderaan jenazah dan orang kampung kenalah berjalan hampir 3 kilometer ke tanah persemadian. Semoga Allah terima layanan terakhir hari itu sebagai amal yang diredhai.

Mati itu pasti. Mungkin tidak ramai yang mahu beringat untuk membuat persedian sewajarnya. Pejabat Agama pun mungkin kekurangan peruntukan. Kerajaan pusat pun menganggap ini tanggongjawab negeri. Kedah pula negeri miskin dan oleh kerana kerajaan pusat dan kerajaan negeri berlaian pihak yang berkuasa, maka kekayaan negara tidaklah sampai kepada rakyat jelata. Sebuah kenderaan jenazah pun tidak mendapat nikmatnya.
Ya Allah, ampunilah dosa-dosa Mak Teh dan ampunilah  dosa-dosa kami. Kurniakanlah kami limpah Rahmat Mu  yang tidak terhingga dan  semoga kesusahan kami di sini akan terbela di akhirat nanti.
Ameen.

2 comments:

Kerabu Jantung said...

Salam Sis,

InnaliLlahi wainnaa ilaihi rojiuun,

Kerapkali orang yang disayangi dan disenangi di antara kita akan kita kenang hingga ke akhir hayat dan kita akan mendoakan yang terbaik untuk mereka.

Selamat pulang dari Garut , semoga Allah kurniakan kesihatan yang baik.

ngasobahseliman said...

Thank you dear sister.I'm feeling better now. Alhamdulilah. Age is catching up but I'm not giving up. It's like a hundred meter race. We must push ahead as much as we can as we approach the finish line. May Allah shower us with his grace and affection.Ameen.

Related Posts with Thumbnails