"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Thursday, September 19, 2013

SOLIDARITI Wanita......mengapa perlu peduli ?





Perdana Menteri Turkey, Erdogan berkata yang bermaksud: "Untuk peduli kita hanya perlu jadi Manusia".

Terharu dalam suasana yang mengundang kesedaran, keinsafan....

Hari Sabtu 14 Sept yang baru lalu saya  ke majlis wacana yang bertujuan menggerakan usaha wanita di negara ini membantu wanita Mesir dan Syria khususnya dan semua wanita di mana jua mereka berada umumnya tidak mengira warna kulit keturunan dan agama. Seiring dengan ini ialah membela anak-anak kecil dan bayi-bayi yang sangat rapat hubungannya dengan wanita sebagai ibu.

Syabas saya ucapkan pada Wanita IKRAM dan semua yang bergabung dengannya atas usaha ini.



Wanita menjadi "alat dan senjata peperangan" di mana jua di muka bumi ini. Ramai wanita yang mengangkat senjata dan duduk di barisan hadapan dalam perjuangan tetapi ramai juga yang diseksa dan diperkosa kemudian dibunuh bukan semata-mata kerana hawa nafsu tetapi kerana mahu memusnahkan keturunan dan lebih dari itu mahu menghapuskan bangsa (ethnic cleansing) dari muka bumi ini. 

Ada dua sessi wacana dalam bentuk "eye witness" yang menarik perhatian saya. Satunya berceritakan pengalaman diri kerana tinggal amat hampir dengan Lapangan Rabiatul Adawiyah. Beliau menunjukan juga video yang menunjukan bagaimana kesan pihak tentera membantai rakyat Mesir.(Ini pernah dilihat di U Tube). Video yang menyayat hati. Berbagai rasa menerkam di dada. Terasa ingin bersama dalam perjuangan yang menuntut keadilan dari semua segi dalam perjalanan mencari Redha Allah. Itu secara ringkasnya yang dapat saya katakan. Hal ini telah banyak dikatakan dalam forum-forum dalam dan luar negara. Tetapi siapakah yang benar-benar ambil peduli ?



Saya teringatkan juga akan pelajar-pelajar Malaysia yang balik dan ada yang berfikir-fikir untuk menyambung pengajian di negara lain, yang lebih aman dan lebih selamat. Bagaimana fikiran anda?  Haruskah kita tinggal di Mesir dan mempelajari dan mengalami  sendiri erti perjuangan atau lari dari kenyataan. Di Malaysia kita bersyukur kerana negara aman dan rakyat dapat berbuat apa sahaja yang diinginkan. Rasa amat bertuah. Tetapi ada kalanya saya terfikir : Siapakah  yang "lebih beruntung dan bertuah " dari segi pengabdian diri pada Allah? Orang yang hidup penuh ujian di negara yang sedang bergolak atau kita yang hidup aman damai di Malaysia ? 

Kita fikirkan bersama dan bagaimana kita juga boleh berjuang di "Ground Zero" walaupun kita tidak bertapak di tempat itu.

Dalam sessi yang lain dalam wacana tersebut ada diceritakan kumpulan sukarelawan yang pergi ke pinggiran Syria dan mereka memberi gambaran bagaimana perlarian syria di sempadan Turkey menjalani hidup yang amat getir. Kita melihat seperti mereka kesusahan yang amat sangat. Hakikatnya memang susah kerana tidak cukup makanan, tidak ada bekalan air bersih dan tidak mendapat bekalan elektrik yang berpanjangan. Ramai para hadirin yang saya lihat menitiskan air mata. Berat mata memandang, berat lagi bahu memikul. 

Tetapi habuan dihari kemudian hanya Allah yang maha mengetahui.



Dalam rombongan ini dua wanita Ikram turut sama. Syabas pada ketua rombongan yang berumur 63 tahun.Ia kelihatan masih gagah, masih gigih mahu berjuang di hadapan. Mereka bukan semata-mata pergi seperti mengikuti "Disaster Tourisam". Mereka meneliti apa yang perlu dilakukan dan kembalinya ke Malaysia mereka mengatur program bagaimana pertolongan boleh disalurkan.

Saya menulis entry ini kerana rasa seronok ramai wanita muda dalam golongan pelapis yang tampil sebagai pemimpin yang bersemangat untuk meneruskan perjuangan yang merentas sempadan agama, bangsa dan keturunan. Alhamdulilah. Dibawah antara contoh yang dapat saya rakam.


Ustazah Maznah, ketua wanita Ikram kini.

Para panel yang terlatih dan professional dalam bidang masing-masing.

Dan bukan calang-calang kebolehan 'berpidatu'.

Bijak berhujah......

Bijak merumuskan isi perbincangan...

Barisan pelapis dan pendukung perjuanagan

Anak-anak remaja mengambil bahagian dan  sekali gos
mereka mempelajari erti perjuangan serta selok belok mengaturkan strategy perlaksanaan.

Antara sikap yang ingin dibina ialah menghargi pengorbanan wanita dalam ketegasan mahu mendirikan keadilan. "Cubit peha kiri peha kanan sakit juga". Itu yang perlu dirasai supaya dapat mendorong tenaga untuk membantu. Jika mampu bantu dengan perbuatan, atau dengan perkakataan dan jika tidak mampu berdoalah semoga Allah melindungi pihak yang benar dan satu hari nanti, insyaAllah akan tercapai keamanan dan kesejahteraan yang tulin.

Tolonglah kami ya Rabb...
Kurniakan kekuatan dan kebijaksanaan dalam barisan kami ya Rabb.....
Kami memohon redha Mu ya Rabb.
Ameen...

....

2 comments:

Al-Manar said...

Kata kata diatas menggambarkan semangat perjuangan keislaman yang tulin. Mengapa sebegitu ramai daripada umat kita yang tidak kesah? Tidah mempunyai Inspirasi Mawaddah. Syabas kerana memberi pandangan ysng jujur dan bersemangat.

ngasobahseliman said...

Salam 'Pak Al Manar' Saya selesa panggil CikGu. Nama yang mulia. Sebenarnya saya lemah dalam banyak hal. Maka saya meyibukan diri bersama teman-teman yang berpengalaman dan berilmu lebih dari saya. Semoga saya duduk dalam kumpulan manusia yang sentisa peka memenuhi tuntutan. Mohon CikGu doakan saya.

Related Posts with Thumbnails