"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Saturday, December 13, 2014

Kejayaan untuk siapa....





Maka dia berjaya terpilih untuk tahun 2014. Tahniah.Segala puji hanya bagi Allah jua.

Dan satu majlis gilang gemilang diadakan untuk meraikannya dan yang lain-lain juga.

Katanya berpotensi dan boleh "menguasai dunia". (Saya lihat dari simbol trophy seperti di foto). 

Siapa yang memilih adalah adalah soalan yang patut juga terjawab kerana manusia kini tidak berbuat sesuatu tanpa timbal balik yang sama menguntungkan atau lebih menguntungkan.

Ini fikiran seorang pesara yang sudah "out of circulation" tetapi masih boleh fikir dan suka fikir-fikir demi kepentingan....

Kepentingan siapa ye?

Itulah yang sedang difikirkan.....

Di dunia hari ini manusia mencari popularity berbagai cara. Atau lebih tepat agaknya kalau kita kata manusia mencari pengaruh kuasa berbagai cara....kuasa ekonomi, kuasa politik atau kuasa apa sahaja asalkan ia boleh menghasilkan kesenangan hidup luar biasa.

Kekadangan saya berfikiran buruk sangka. Tetapi saya bukan suka berburuk sangka tetapi saya amat peduli jika sesuatu yang berlaku memerangkap diri tetapi tidak disedari dari mula lagi. Kita bolih merasa kita terpilih kerana kepintaran kita dan kehebatan usaha kita. Ini membuat rasa di hati lega dan amat puas buat seketika. Tetapi sebenarnya ada kemungkinan kepintaran kita itu di tonjolkan untuk suatu muslihat yang susah dikenali atau di kesan sepintas lalu. Mungkin hakikat sebenarnya kita diperguna atau diperalat untuk objektif kepentingan suatu golongan dengan cara yang sangat "subtle" atau halus yang sukar di jangka.

Kepentingan apa ye?....

Perlahan-lahan kita fikir dan zikir.....

Dalam kemelut mencari pengaruh, manusia akan berbuat apa sahaja asalkan bahagia buat dirinya. 

Mungkin apa yang saya fikirkan ini tidak relevan dalam konteks mencari pengaruh untuk berkuasa atau untuk mengumpul harta dunia. Dan mungkin tidak relevan juga dalam konteks "Dia terpilih".  Mungkin saya terlampau terpengaruh dengan cerita-cerita korporat luar negara yang berbuat sesuatu yang katanya untuk masyarakat dan negara tetapi akhirnya semuanya penipuan belaka. Keuntungan diri dan family yang menjadi agenda utama. Semata-mata kerana tamak-haloba mengikutkan nafsu yang tidak pernah mengenal siapa Tuhannya.


Maka saya harus berhenti setakat ini sahaja supaya tidak dikira saya negatif membabi-buta kerana suka syak wasangka. Namun saya akan terus memerhati sendirian perlahan-lahan.........  
Semoga Allah memelihara yang benar kerana Kebenaran tetap Kebenaran dan IA tidak pernah memihak pada sesiapa.

Allah jua yang maha Mengetahui dan maha Bijaksana...
Semoga yang menjaga Kebenaran akan dilindungiNya.

Demikian adanya!

....

2 comments:

Temuk said...

Assalamu'alaikum
Apabila berjaya dalam hidup, kita selalu kaitkannya dengan kehebatan kita. Alpalah kita kejayaan itu Allah yang beri, hatta diri kita sendiri.

ngasobahseliman said...

Betul tu Pak Temuk. Terima kasih singgah. Saya suka baca blog Pak Temuk tapi pak Temuk pilih print yang kecil dan warna merah. Mata saya sangat kurang sekarang. Amat terima kasih kalu pilih yang besar dan bukan warna merah. Maaf cerewet Pak Temuk. Karenah usia.

Related Posts with Thumbnails