"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Wednesday, April 20, 2016

Bila meningkat tua, rasa macam jadi bodoh......





Umur saya makin lewat senja......
Tetapi masih mohon dikurnia kederat untuk ke sana ke sini berbuat sesuatu yang bermunafaat.

Kami berhenti seketika di Pantai Lido Johor Bahru keletihan setelah berputar-putar menjelajah bangunan Johor Sentral dan bangunan-bangunan yang berhampiran dengannya. Suami teman saya yang memandu kereta juga kepenatan.

Mengimbas semula peristiwa petang itu, saya menjadi seperti rusa masuk kampung.........
Ini pepatah melayu yang menerangkan perilaku orang yang tidak tahu bagaimana membawa diri di tempat yang ia tidak biasa, di tempat yang membuat dia bingung dan rasa khuatir akan keselamatan diri.



Walaupun saya dahaulu belajar di English College (sekarang Maktab Sultan Abu Bakar) saya sudah tidak mengenali lagi pembanunan yang pesat di Johor Bahru. Kalau balik kampung di Pontian, saya tidak ke mana-mana lagi. Berehat sahaja dengan keluarga kakak-kakak di rumah mereka.

Kali ini saya ke Johor Bahru menziarahi keluaga teman saya dan teman akrab saya. Kami teringin ke Singapura menaiki teksi kerana kami fikir itu yang termudah bagi warga emas seperti kami. Kami di beritahu kami akan dapat maklumat di Johor Sentral. Untuk ke Bangunan itu kami sesat barat dan berpusing beberapa kali baru bertemu jalan masuk untuk parking. Di kawasan parking juga kami terpinga-pinga. Alhamdulilah akhirnya dapat parking dan kami naik ke atas intuk menyerbangi jalan lalu jejantas ke banguanan Johor Sentral. Lihat foto di atas akan Jejantas itu.



Pemandangan dari atas jejantas.

Pemandangan dari escalator.



Selfi merakam lawak fikiran dan hati
Tidak jumpa tempat yang dicari.

Dilihat dari bawah sepertinya mudah. Rupanya tidak. Dan kami dapati tidak banyak sinage (tunjuk arah) untuk membantu pengunjung yang baru pertama kali dan pengunjung tua seperti kami. Maka kami ulang alik tidak menentu. Itulah tajuk blog saya "Bila meningkat tua, rasa macam jadi bodoh..." Tidak cepat menukar tindakan dan cari cara yang lebih memudahkan. Tambahan pula sudah banyak maklumat ikut IT. Itu lagi membingungkan kami. Teringat saya akan arawah ibu mertua saya. Beliau yang selalu kata macam tajuk blog saya. Apa yang dilalui berbeza tetapi hakikatnya sama. Golongan tua semacam sudah tidak relevan dengan hidup yang dipenuhi kecanggihan sistem dan berbagai lagi kecanggihan waktu kini. Waktu itu saya berumur akhir lima-puluhan dan baru sahaja bersara. Masih ingat IT yang biasa saya gunakan. Kini sudah banyak yang hilang dari ingatan kerana tidak mempraktikannya lagi. Agaknya sebab itulah anak-anak muda yang ramai tidak pandai berkomunikasi dengan golongan tua dan tidak ramai yang benar-benar pandai dan seronok menyantuni golongan tua.

Alahai......
Kami akhirnya batalkan cadangan untuk ke Singapura......
Entah bila dapat berkunjung ke sini lagi.

Itu sedikit catatan perjalanan warga emas. Pada Mei nanti saya insyaAllah mencapai 71 tahun. Semoga Allah memberi ruang dan peluang dan kederat untuk pengabdian beramal soleh. Semoga Allah meredhai. Allahumma Aamiin.


......

2 comments:

Zeti said...

Amin...

ngasobahseliman said...

Alhamdulilah. TQ ZETI sudi singgah.

Related Posts with Thumbnails