"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Tuesday, May 31, 2016

JAIS tidak mesra anak-anak OKU...





Ini Ujai dan Akif. Kedua-dua cucu saya ini punya sifat-sifat istimewa. Sudah beberapa kali saya bercerita mengenai mereka. Sabtu lepas saya ziarah mereka kerana lebih tiga bulan saya tidak muncul di rumah mereka di Putrajaya.

Kali ini saya hanya ingin berkongsi berkaitan keadaan pendidikan mereka.Sebelah pagi mereka ditempatkan di kelas pendidilan khas di sekolah rendah Precint 8. Itu okay buat masa ini walau pun saya dapati progress mereka tidak sebaik yang saya sangkakan. Maka ibunya terpaksa mengadakan sessi terepi buat mereka secara persendirian. Alhamdulilah. Apa yang kurang di sekolah sedikit sebanyak dapat di tampung di sessi terepi swasta.

Apa yang saya kuarang puas hati sekarang ialah kedua anak ini tidak dapat diterima dalam pendidikan KAFA (kelas alquran dan fardhu ain) tajaan Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS). Katanya tidak ada dasar untuk pengambilan anak OKU ke program KAFA kerana tiada guru pendidikan khas dalam sistem KAFA.

Seperti sudah jatuh ditimpa tangga......

Siapakah yang harus bertanggong jawab ke atas pendidikan Fardhu Ain mereka. Bukan semua ibu-bapa mampu untuk private tuition. Bagi Ujai dan Akif (berumur 11 dan 8 tahun) ibunya menghantar keduanya ke kelas alQuran di rumah seorang ustazah berhampiran rumah. Tetapi ia tiada ruang untuk mengajar fardhu ain kerana tiada kecukupan masa. Mujur menantu saya dapat mengajarnya di rumah. Tetapi jika ia kesibukan dengan kerja rasmi, anak-anak ini ketinggalan dalam pelajarannya.

Saya hairan mengapa sistem Pendidikan JAIS tidak memberi kelonggaran pada sesetengah anak OKU mengikut fitrah kebolihan mereka setelah mendapat latihan dan bimbingan serta terepi setiap hari dan setiap minggu. Saya berpendapat sekurang-kurangnya mereka harus diberi peluang dahulu kerana bukan semua anak-anak OKU tidak dapat mengawal diri dan tidak tahu mengurus diri. Ujai dan Akif sudah banyak mendapat latihan dan bolih di beri peluang untuk mengikuti KAFA tajaan JAIS. 

Maka saya ingin katakan JAIS tidak mesra anak-anak OKU.

Sedih dan kecewa pastinya ibu-bapa yang berkepentingan.

Semoga hal ini dapat diberi perhatian. Saya katakan pada anak saya meminta hal ini dibawa keperhatian JAIS. Mungkin tidak kesampaian kerana sibuk dengan kerja-kerja rasmi. Dari segi Fardhu Ain mereka menjalani "home schooling" tetapi belum mencukupi.

Semoga pihak yang bertanggong jawab ambil peduli mengenai hal ini.

Alahai....Malaysia. Islam agama rasmi tetapi anak-anak OKU dipinggirkan.



......

2 comments:

ngasobahseliman said...

Aktiviti haram.

Anonymous said...

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh.

Negara: Indonesia
Nama: Queen Jamillah
Alamat: Nusa Lembongan
Teleph☎:+62 856-9328-4991
WhatsApp:+62 856-9328-4991
e_mail: queenjamillah09@gmail.com
  Sudah dua tahun sekarang saya memberikan kesaksian tentang bagaimana saya meminjam jumlah 700 juta dari Iskandar Lestari Loan Company dan beberapa orang meragukan saya karena tingkat penipu online saya bisa membuktikan kepada Anda semua bahwa Bunda Iskandar bukan pemberi pinjaman yang curang. telah memberi saya satu hal lagi untuk tersenyum karena setelah menyelesaikan angsuran bulanan pinjaman yang saya pinjam sebelum saya memohon kepada ibu bahwa saya ingin pergi untuk ekspansi lebih lanjut dari bisnis saya sehingga saya mengajukan jumlah 2,7miliar setelah melalui proses hukum transaksi saya disetujui oleh pihak berwenang dan dalam waktu tiga hari proses hukum untuk menyalurkan pinjaman saya ke rekening Bank Rakyat Indonesia saya tercapai dengan mudah. ​​Saya tidak memiliki tantangan dengan Bank Indonesia karena Ibu Iskandar dan tim Manajemen dari ISKANDAR LESTARI LOAN COMPANY telah dianggap sebagai pemberi pinjaman yang sah sehingga tidak ada masalah sama sekali untuk bantuan keuangan, hubungi ISKANDAR LENDERS hari ini
e_mail: [iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]

Waalaikumsalam Warahmatullahi Wabarakatuh.

Related Posts with Thumbnails