"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Thursday, July 30, 2009

Jangan ibu yang dipersalahkan.





Tiga hari yang lepas kakak ku datang dengan suaminya dan dengan anak saudara ku serta anaknya. Mereka datang dari Kota Tiggi, Johor. Amat seronok dan bersyukur dapat saudara mara datang ziarah. Hadith mengatakan kalau orang ziarah rumah kita, mereka membawa rezki dan pulangnya Allah hapus dosa dosa kecil kita. Alangkah besar kurnia rahmat Allah dalam menghubungkan silaturrahim.

Kakak ku menghidap penyakit kencing manis dan ditakdirkan penglihatannya amat berkurangan. Oleh itu ziarahnya menjadi amat bermakna kerana walaupun telah tidak dapat kita menyatakan kasih mesra kita dengan mata, Allah masih kurnia sentuhan dan saura untuk jalinan kemesraan. Begitu indah hubungan kemesraan kalau kita niatkan kerana Allah.
                                                                                                           

Dalam sessi sembang-sembang sambil menikmati sedikit hidangan sekadar mampu, tidak terlepas kita bercerita mengenai orang tua-tua yang masih ada di Kampung dan yang sudah dijemput menemui Allah swt. Maklumlah kami pun sudah tua.

Bila bercerita mengenai orang tua tak lari kita dari mengenang kembali kisah-kisah hidup bersama ibu, yang kami gelar Emak dan cucu-cucu memanggilnya Mak Tua. Allahyarham Mak Tua adalah tonggak keluarga Wak Leman, iaitu panggilan orang Kampung pada Allahyarham Bapakku. Oleh kerana kami warisan pendatang dari Jawa hampir 100 tahun dahulu, maka budaya kami adalah budaya yang agak keras kerana hakikat "survival". Sebagai tonggak, Mak tua sememangnya bertindak seperti seorang ketua yang kurang "bertolak ansur" dari segi pegangan prinsip hidup dan kehidupan. Kata orang Putih "it is a question of survival, and to survive she is tough on many matters, rightly or wrongly. And it may be "wrongly" if we measure her by our account. But if we emphetise with her and we measure her from another angle and try to understand why she did what she did then we would see that she is a mother who meant well and who wanted the best for her children." Sebenarnya Emak / Mak Tua hebat orangnya, aku bercerita pada anak-anak untuk kali yang keberapa tidak aku ingat, dan hari itu aku ulang untuk anak saudara dan cucu saudara ku yang sudah dewasa itu.

Selalu aku berkata, kelemahannya adalah juga kekuatannya. Emak Tua kalau di kata ia bersikap kebendaan, memang dia bersikap kebendaan. Kerana sikap itulah dia bekerja kuat untuk menghantar anak-anak kesekolah dan juga cucu-cucu yang dipelihara sekali waktu itu. Disitulah kelemahan, tetapi di situ jugalah kekuatan.

Jadi kalau kita agak tidak puas hati dengan sikap seperti ini atau tidak puas hati atas apa jua hal, aku berkata pada anak saudara dan cucu saudara ku, kita nilai diri kita. Semua orang ada Emak yang rata-rata kita gelar IBU. Ibu tetap ibu. Jika ada perselisihan pendapat, kita jangan berkeras. Beri laluan padanya. "give her the benifit of the doubt, if any". Tidak rugi kita mengalah sebab dia IBU.

Dalam Al Quran Allah berfirman dalam surah Al Anam ayat 151, "Katakanlah, marilah supaya aku bacakan apa yang telah diharamkan oleh Tuhan kamu iaitu janganlah kamu sekutukan dengannya sesuatu pun, dan hendaklah kamu berbuat baik kepada ibu bapa dan janganlah kamu membunuh anak-anak kamu kerana kepapaan, kamilah yang memberi rezki kepada kamu..................................................". Kata ustaz sebesar-besar perintah Allah ialah untuk mengesakanNya. Sebesar-besar dosa ialah syirik. Dan sebesar-besar perintah pada manusia untuk manusia ialah jangan durhaka pada ibu bapa.

Dalam surah Al Luqman pula Allah berfirman dalam ayat 14, " Dan kami wajibkan manusiaberbuat baik kepada dua ibu bapanya. Ibunya telah mengandungnya dengan menanggong kelemahan demi kelemahan, dan tempuh menceraikan susunya ialah dalam masa dua tahun, bersyukurlah kepada Ku dan kepada ibu bapa mu, dan Akulah tempat kembali". Begitu tinggi taraf ibu. Kesemua nikmat yang kita dapat di dunia ini Allah beri mulanya melalui Ibu. Jadi kita tidak sewajarnya dendam dihati semata-mata kerana kita tidak bersetuju dengan cara ibu kita bertindak terhadap kita dan terhadap apa jua yang berkait dengan kita.

Pada sesiapa yang ibu bapanya sudah tiada, sudah kembali kerahmatullah, maka lebih lagilah kita harus sentiasa berdoa untuknya. Jangan diungkit-ungkit dan difikir-fikir lagi "kekurangan dan kelemahannya". Allah bukan tidak tahu kelemahan manusia (termasuk ibu bapa) tetapi arahan untuk berbuat baik diwajibkan juga. Maka apa jua krisis yang kita lalui dengan ibu bapa kita, kita lah yang patut bersabar dan kita yang mesti berlapang dada.

Semoga hari itu Allah bukakan hati anak buahku yang mendengar untuk memahaminya. Ibu tidak rugi jika dikutuk anak. Anak lah yang rugi. Mereka senyum mendengar aku berkata-kata. Aku rasa bertanggong jawan memberi kefahaman ini sebab ibu mereka sudah tiada. Dan anak-anak buahku yang lain yang membaca blog ini ku harap juga memahaminya.

No comments:

Related Posts with Thumbnails