"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Thursday, August 29, 2013

ADAKAH HANYA SANDIWARA ?




Penat aku melihat peti TV mahu  mendengari berita yang aku yakini...
Tidak ada....

Masih sahaja percaturan startegi masing-masing kuasa bagaimana mahu menyelesai krisis berat yang ada. Bukan berat hanya bagi yang menanangung sangsara begitu  lama tetapi berat bagi diri ku dan aku percaya bagi mereka yang lebih teraniyaya. Belum terbela  sakit perit rakyat  di Syria, di Mesir pula musibah menimpa. Hilang tumpuan pada Mursi atau AsSisi buat semntara agaknya atau mungkin selamanya. Pertubuhan Arab League pun bermesyuarat di Mesir mahu berbuat sesuatu mengenai mereka. Mengapa di Mesir berbicara. Adakah ini bermakna pemerintahan tentera sudah diiktiraf sepenuhnya.

Bingung aku memikirnya...

Kini perhatian tertumpu pada usaha kuasa besar Amerika dan sekutunya sama ada mahu memusnahkan senjata kimia kerajaan durjana alAssad dan kuncunya, atau mahu langsung menawan negara itu dan menggantikan regim yang ada. Masih belum ada keputusan yang nyata.

Negara China, Russia dan Iran sudah bangun bersuara mengancam dengan serangan balas yang tidak terduga padahnya. Masing-masing punya rahsia dan punya kekuatan senjata yang boleh memusnahkan dunia.

Tetapi banyak lagi negara hanya melihat dan setakat bertanya-tanya......
Malaysia bagaiman ya ?...

Pernah saya tanya seorang Ustaz bagaimana kita.
Lihat alQuran Surah An Nur Ayat 55 dan lihat tafsir yang luas implikasinya.
Paradigma TAUHID jangan dipegang sambil-lewa. Itu kunci penyelesaian pada krisis yang ada, walau pun seribu tahun kita akan terus usaha. Dalam semua bidang kita perlu berkuasa. Pegang Islam sepenuhnya. Orang yang beriman bertaqwa akan menjadi Khalifah di Dunia.

Tolong kami, ya Rabb....Engkau maha Agong maha Berkuasa.

No comments:

Related Posts with Thumbnails