"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Thursday, April 2, 2015

Sokongan....2nd April, WORLD AUTISM AWARENESS DAY.




Hari ini 2hb April telah diiktiraf oleh Badan Bangsa-Bangsa Bersatu sebagai hari World Autism Awareness Day seDunia. Marilah sama-sama kita memahami masaalah-masaalah semuaa yang terlibat dalam mengendali mereka yang tergolong dalam kategori Otistik.

Allah kurnia Rahmatnya berbagai cara dan berbagai bentuk. Di Malaysia mereka yang otistik di kira sebagai mereka yang kurang upaya OKU. Namun kita harus mensyukuri semua kurniaan Allah kerana tidak ada ciptaan makhluk Allah yang sia-sia. Ini disebut dalam alQuran surah Ali Imran, ayat 191. Maka janganlah kita rasa terpinggir jika salah seorang dalam keluarga kita yang dilahirkan otistik.

Kebolehan mereka dan keterampilan fikiran mereka adalah berbagai. Namun pasti ada hikmahnya. Kita bersyukur dan berusaha mendidik dan membina mereka sebaik mungkin semoga mereka bolih berdikari sebaik mungkin. Kita yang Allah kurnia kesempurnaan semoga berjiwa besar dan membantu sebaik mungkin.

Seorang cucu lelaki saya juga otistik dan mengikut anak perempuan saya seorang jurulatih renang bila mengetahui ada anak-anak istimewa dalam kumpulannya, ia memberi latihan percuma dan tidak mengenekan bayaran seperti yang dikenakan pada anak-anak normal. Alhamdulilah. Ia berjiwa besar dan memberi sokongan moral.

Marilah sama-sama kita membantu mereka yang memerlukan. Bukan pada komuniti Otisma sahaja, tetapi pada semua yang kurang upaya dan memerlukan bantuan. 

Semoga Allah melimpahkan Rahmatnya pada semua.
Aamiin ya Rabb...

....

No comments:

Related Posts with Thumbnails