"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Thursday, January 26, 2017

Sesat Barat di suatu Jumaat....




Hari Jumaat yang lepas saya bercadang menaiki Bas dari TBS (Terminal Bas Selatan) untuk ke Tadika SmarTop di Tangkak, Johor. Suami menghantar saya tetapi kami silap buget masa. Kami terlupa Jumaat itu hari paling sibuk di mana jua terutamanya di Ibu Kota. Dari Petaling Jaya kami ingatkan boleh sampai dalam setengah jam seperti hari-hari biasa. Ini kali silap besar kerana suami saya pasti wajib mencari Masjid kerana hampir jam 1 tengah hari kami masih jauh dari destinasi.

Maka berkejaranlan dijalan raya yang sesak sambil melihat jika ternampak menara masjid berhampiran jalan raya.

Tidak mudah....rasa agak cemas.

Maka kami melencung jalan dalam satu kawasan perumahan yang tidak mewah. Tidak kelihatan juga. Kami berhenti bertanya di sebuah warong makan. Seorang wanita bersungguh-sungguh menunjukan jalan. 

Kami sesat juga.....

Dalam mencari-cari kelihatan anak muda yang baru hendak menaiki motorsikalnya. Dia mengarahkan satu haluan yang terdekat dengan masjid, katanya. Tetapi kerana masa sudah hampir masuk waktu kami minta jasa baik anak muda ini menunjukan kami jalan dan kami mengekorinya. Dalam tiga minit kami sampai. Alhamdulillah.

Anak muda itu berpusing tidak berhenti di Masjid itu. Suami angkat tangan berterima kasih. Semoga anka muda itu pergi ke Masjid kesukaannya.

Ada warong makan di hadapan masjid dan saya mencari sudut yang selesa menantikan Jumaat selesai kesemuanya. Masjid Al Khosyiin namanya.





Waktu sudah amat hampir tetapi masih kelihatan beberapa orang yang masih sibuk mencari tempat duduk untuk makan. Saya pula yang rasa gelisah takut mereka tidak kesempatan. Tetapi saya lihat mereka relaks sahaja. Saya tidak pernah melihat suasana hari Jumaat dari jarak dekat seperti hari itu. Saya beranggapan semua kaum lelaki pastinya sudah masuk ke Masjid sebelum azan berkumandang. 

Rupanya tidak.....

Masih ramai yang berjalan menuju masjid walaupun Tok Imam sudah mula membaca Khutbah Jumaat. Saya rasa tidak selesa kerana saya mengharapkan semua jemaah aka berada di ruang solat mendengarkan khutbah. Wajib kata ustaz saya jemaah mendengarkan khutbah. Emak saya semasa saya kecil dahulu selalu kata mendengar khutbah itu ganti 2 rakaat yang digugurkan.

Tetapi Ilmu emak saya bukanlah tinggi.....

Pasti ada khilaf dari segi hukum mendengari khutbah sebab masih ada beberapa yang terus makan (dan hisap rokok) dan seperti tidak bergesa untuk siap makan. Yang berjalan kaki pun ramai juga menuju ke Masjid. Juga yang naik motorsikal.

Saya hanya memerhatikan......
Saya rasa ini bukan cara yang baik bagi ahli jemaah tidak bergesa untuk duduk mendengari pesanan Jumaat.....
Isunya Isu Taqwa, kita harus sentiasa memohon Allah kurnia tahap ketaqwaan yang tinggi. Rukun sah khutbah juga mesti mencerahkan isu bertaqwa.

Semoga tidak diambil ringan....

Usai solat suami terus menghantar saya ke bas terminal dan saya rasa lega. Tetapi kecewa kerana tidak ada bas dijadualkan hingga jam 4.30 petang setiap Jumaat. Lain kali saya berhati-hati....



.....

No comments:

Related Posts with Thumbnails