"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Monday, March 13, 2017

Ngapa pilih Giant .. ??




Saya bukan peminat Giant tegar. Saya bukan peminat mana-mana store berjenama di Malaysia ini. Cuma hari ini saya ingin cerita betapa saya berubah pilihan semasa membeli barang-barang keperluan rumah dan keperluan dapur. Sudah 3 minggu saya tidak membeli barang kesemuanya sekali. Saya membeli runcit. Anak yang tinggal dengan saya mengurus pembelian-pembelian yang mengikut keperluan  berasaskan keutamaan.

Agak terkejut saya melihat harga barang-barang tidak seperti dahulu. Dahulu saya memilih barang mengikut jenama yang saya rasa selesa apabila menggunakannya dari segi kualiti dan keselamatan. Kali ini saya bertukar strategy.

Saya beli banyak barangan berjenama Giant yang saya perhatikan lebih murah secara bandingan. Saya tidak tahu struktur harga barang-barang di tempat lain kerana saya hanya membeli dari Giant. Hanya sesekali saya membeli di Mydin apabila saya berada di Tangkak, Johore tempat saya membangunkan Tadika SmarTop Subur Fitrah yang saya sering ceritakan di sini.  Saya ke Jasin untuk berbelanja di Mydin. Di kawasan perumahan saya di SS1 Petaling Jaya tidak ada Mydin, maka saya hanya ke Giant.

Bukan Giant yang menjadi pokok cerita di sini. Tetapi sekarang ini dengan wang pencen saya yang terhad saya terpaksa berhati-hati membeli barang. Pastinya mereka yang berpendapatan kurang dari saya merasai bebanan hidup yang harus dilalui sekarang. 

Di manakah penyelesaiannya.

Tunggu PRU 14 kata beberapa teman di sekeliling saya. Saya kurang yakin itu akan menyelsaikan segalanya. Dan saya tidak hairan jika masaalah akan menjadi lebih besar. Semoga Allah menurunkan pertolonganNya.

Ada ustaz yang mengatakan bahawa punca timbul pancaroba dan musibah yang melanda sesuatu kaum atau tempat ialah kerana kaum itu tidak ambil peduli arahan amal makruf dan nahi mungkar yang dituntut oleh Allah dalam alQuran. Ujian Allah datang dalam berbagai bentuk. 

Semoga kita semua, termasuk kepimpinan negara kita menyedari hakikat ini. Rezeki dan apa jua kebaikan dari Allah tidak datang menggolek. Doa, Usaha dan doa harus dilakukan untuk mengundang pertolongan dari Allah. Jika sudah berusaha dan berdoa, kita tawakal padaNya.

Ayuh kita kembali pada Jalan yang BENAR, jalan yang termaktub dalam alQuran Dan Hadith.

Mohon keampunan Mu Ya Rabb.....


......

No comments:

Related Posts with Thumbnails