"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Sunday, January 10, 2016

Santai di Madinah ?





Tidak cuckup rasanya jika tidak cerita sedikit mengenai aktiviti santai pada hari akhir kami di madinah pada akhir tahun lepas.

Pada pagi 22 Disember kami menaiki Bas untuk melihat dan merasai fenomena istimewa di luar bandar Madinah, iatu melawat Bukit magnet. Ia tidak jauh dari bandar Madinah itu sendiri dan ingatan saya ia hanya memakan masa kurang  sejam untuk sampai ke kawasan bukit bukau yang indah dan menawan. Kalau di Tanah Air kita sentiasa melihat kehijauan, di sini kami melihat bukit-bukit rendah yang memukau perhatian dan pemikiran.










Jalan raya di kawasan itu berupa dua hala dan tidak banyak kenderaan. Mengikut seorang pelajar University Madinah yang menjadi pemandu pelancung pada hari itu mengatakan setakat ini beum ada lapuran saintifik yang berasaskan kajian terperinci yang dia tahu di mana letaknya magnet itu dan berapa besar dan jauh jaraknya untuk maklumat umum. Cuma dari segi pengalaman, sesiapa yang lalu di kawasan itu dan memberhentikan kenderaannya, ia akan dapati kenderaan itu akan berjalan terus walaupun di permukaan tanah rata. 

Teruja tetapi setakat itu sahaja.

Kemudian kami lalu di kawasan ternekan unta. Saya teruja bila lihat unta. Istimewa Allah cipta Haiwan padang pasir ini. Unta ada ceritanya sendiri yang dikaitkan dengan perjuangan Rasulullah Sallahualaihi Wasalam. Boleh tahan berhari tanpa air secara langsung. MasyaAllah. Allahuakbar.




Ini suami saya. Raja Unta mendatang.




Ini anak-anak Raja Unta.
 Ada yang belum pernah melihat unta dari jarak dekat dan belum pernah minum susunya.


Ini kakak-kakak saya. Pertama kali ke makkah Umrah bersama.


Maka masing-masing yang berminat mencuba minum. Saya suka juga dan minum. Pertama kali minum di ladang ialah dalam ziarah saya tahun 2010 di Makkah. Kata pemandu kini ladang di Makkah sudah tidak dibenarkan wujud atas sebab-sebab kesihatan.
Anak saya membeli untuk sambung minum di Hotel. Segar dan sedap. Lebih sedap dari susu lembu. Namun kedua-duanya kurnian Allah yang maha mengetahui dan maha bijaksana. Kita kagumi kedua-duanya. Sedap atau kurang sedap hanya pernyataan cita rasa.
Tiada ciptaan Allah yang sia-sia.


Ada yang cuba memberi makan. Seronok dengan unta seperti kanak-kanak kecil biasa.


Ini THE BLACK UNTA !!!




Foto kenangan dengan Raja Unta sebelum meninggalkan ladang itu.


Santai di Madinah untuk beberapa jam berakhir dengan melalui di hadapan University Madinah dan melawat sebentar Musium Madinah. Saya tidak turun dan tidak dapat bercerita di sini.
Hingga lain kali........
Semoga Allah memberi ruang dan peluang...

.....

No comments:

Related Posts with Thumbnails