"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Sunday, May 7, 2017

Tidak wajib Puasa Ramadhan ?.......

Image result for foto ramadhan karim




Subhanallah....
Berdebar saya berjumpa doktor pakar endokrine pada hari khamis lepas sebab saya tahu gula dalam darah saya amat tinggi.Kalau gula tinggi pasti ada masaalah lain yang berkaitan.

Doktor ini muda dan senyum minta saya duduk. Dalam senyuman dia memberi tahu keadaan diabetis saya. Gula saya 8.0. Cholasterol saya tinggi dan degupan jantung saya pun border line high. Berat badan saya turun sedikit tetapi itu tidak membantu untuk membaiki keadaan yang lainnya.

Kemudian dia memberitahu saya bahawa dia kenalah menukar dosage ubat-ubatan saya sebab tahap gula tinggi dan Ramadhan akan tiba tidak lama lagi. Semua pesakit diabetis diteliti lebih sedikit menjelangnya Ramadhan.

Saya juga ditanya apa lagi yang saya alami dalam 6 bulan yang lalu. Saya mengatakan saya 3/4 kali mengalami hipo akibat bacaan darah terlalu rendah pada hari itu. Ini satu keadaan yang tidak baik, katanya.

Kemudian dia senyap seketika kerana membaca sesuatu di komputernya. Lepas lebih kurang seminit dua dia menarik perhatian saya pada apa yang dibacanya. 

Puan tak bolih puasa Ramadhan ini. Doktor menunjuk saya kesimpulan laporan yang dibacanya. 

Terkejut saya.......

Ini hasil kajian yang dibuat oleh doktor pakar Islam dan ahli agama Islam untuk memberi nasihat pada pesakit diabetis. Tapi baru kali ini saya dikenal pasti sebagai pesakit yang termasuk dalam kimpulan itu.

Rasa tidak seronok......

Saya nak puasa juga, saya beritahu doktor. Dia doktor bukan Islam tetapi dia tahu apa implikasi dari arahan tersebut oleh pesakit Islam kerana semuanya ada dalam laporan kajian tersebut.

Dia menasihati saya supaya berfikir panjang dalam hal ini sebab saya sudah berumur 70 tahun dan sudah lebih 20 tahun menghidab diabetis. Yang bahayanya lagi ialah kerana saya sering Hipo. Apabila Hipo banyak implikasi yang negatif pada pesakit kerana saya boleh kena stroke dan lain-lain yang saya kurang memahami.

Saya cuba bertenang dan melihat semula ubat-ubatan yang saya harus ambil Ramadhan ini. Lama doktor memujuk saya bahawa nasihat itu baik untuk saya. Saya senyum walaupun dalam hati saya rasa gundah. Saya teringat balik ini suatu ujian baru pada saya Ramadhan ini. Namun saya bertekad untuk cuba puasa mengikut keadaan diri pada hari itu.

Semoga Allah menurunkan pertolonganNya pada saya dan memudahkan laluan saya pada bulan yang mulia ini. Sakit memberi kesedaran besar bagi diri saya. Saya mula peka dan sentiasa mengingat hakikat bahawa baki masa untuk saya amat sedikit sekali. Namun saya bersyukur dengan apa yang ada kerana Allah telah memberi banyak nikmat yang tidak terhingga luasnya. 

Saya redha dan semoga Allah meredhai dan semoga Allah memberi laluan yang terbaik hingga ke akhir hayat. Sementara itu kerja-kerja yang ada saya harus teruskan. Mohon doa pengunjung budiman untuk kesejahteraan saya hingga pertemuan dengan  yang maha Esa maha Berkuasa.

Aamiin ya Rabb.....


.......

No comments:

Related Posts with Thumbnails