"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Friday, June 24, 2016

Wahai orang yang berselimut......



Bismillah


Alhamdulilah, Allah kurnia masa dan tenaga untuk kembali berbicara sedikit setelah lama saya tiada peluang. Kini hari yang ke 19 kita berpuasa dan bermakna bahawa kita sudah amat hampir ke penghujung Ramadhan. Berbagai rasa timbul di hati menhadap hari-hari mendatang dan sudah mula rasa sayu Ramadhan akan beredar tidak lama lagi.

Saya sudah meminta anak saya "mengintip" Masjid mana yang ada program best untuk sepuluh malam terakhir Ramadhan. Untuk mengelak rasa hati yang supaya tidak lagfha, saya suka ke Masjid yang saya tidak banyak mengenali ahli qariahnya. Saya berfikiran saya boleh lebih fokus kepada apa yang saya akan lakukan tanpa memikirkan perihal sesama sendiri. Semoga Allah menunjuki jalan dan cara terbaik untuk munajat padaNya.

Kelmarin dulu saya mendengari ceramah ringkas mengenai Nuzul Al Quran. Sudah sering kali mendengari tetapi masih ada juga yang tertinggal dalam ingatan dan fahaman. Allah maha Bijaksana mendidik hamba-hambaNya supaya sentiasa rasa bersyukur menjadi seorang Muslim.

Saya sering ke masjid dalam bulam Ramadhan ini bersama anak lelaki saya selain suami saya. Kami sering berbuka puasa bersama....juga di Masjid agar tidak ketinggalan untuk solat berjemaah tepat pada waktunya. Saya turut sama untuk memudahkan tugas bersama. Kekadang anak saya bercerita mengenai apa yang di alami olehnya sepanjang Ramadhan yang sedang dilalui. Dia suka bercerita mengenai tugas Rasulullah salallhualaihiwasalam sebagai pemimpin ummah. Antara ayat yang disukainya untuk dikongsikan dengan saya ialah surah Al Muzzammil.
A001
Wahai orang yang berselimut!.
(Al-Muzzammil 73:1) |
A002
Bangunlah sembahyang Tahajjud pada waktu malam, selain dari sedikit masa (yang tak dapat tidak untuk berehat),
(Al-Muzzammil 73:2) |

Mengikut beberapa tafsir, Allah begitu mesra memanggil Nabi kita. "Wahai orang yang berselimut". Juga mengingatkan kita bahawa setiap Muslim ada tugas besar pada dirinya dan di luar sana yang memerlukan kita punya kekuatan minda dan hati untuk melaksanakannya. Maka jangan kita mencari keselesaan diri dan tidak ambil peduli pada apa yang Allah tugaskan untuk kita sebagai khalifah di muka bumi ini.

Kemudian kita diingatkan lagi dengan ayat-ayat yang berikutnya. (dengarilah sendiri tadaburnya).....

A001
Wahai orang yang berselimut!
(Al-Muddaththir 74:1) | 
A002
Bangunlah serta berilah peringatan dan amaran (kepada umat manusia).
(Al-Muddaththir 74:2) | 

A003
Dan Tuhanmu, maka ucaplah dan ingatlah kebesaranNya!
(Al-Muddaththir 74:3) | 
Allah mahukan kita sentiasa bersedia dan melengkapkan diri untuk tugas besar. Maka kita harus bangun malam bermunajat padanya memohon segala yang kita perlukan untuk terus berfungsi sebaga Khalifah di dunia ini sebelum kita dijemput menemuiNYA bila-bila masa. Tidak ada masa untuk beristirehat. Kata Ustaz kita beristirehat di akhirat nanti.
Jom kita sama-sama bertidak seperti tuntutan itu. semoga Allah sentiasa memberi semangat dan memberkati usaha kita dan di akhir perjalanan ini kita di jemput mendiami taman-taman Syurga pilihan kita tanpa hisab.......dengan RahmatNya semata-mata.
Aamiin ya Rabb....

........

No comments:

Related Posts with Thumbnails