"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Sunday, July 25, 2021

CANTIK KATA-KATA USTAZAH INI...MENGEJUTKAN SAYA ....@Being Black, Being Muslim by Ustadha Iesha Prime | ICNA-MAS Convention 2018


Bismillah Calligraphy 34.svg

Masya Allah, Ceramah ini buat saya kagum mengenai
 orang kulit Hitam.
Saya tidak pernah mendengari fakta seperti apa yang diperkatakan.
Amat cetek Ilmu saya.
JOM dengari ceramah/Pidato ini.
Banyak asal usul Islam bermula di benua Afrika. 
Hijrah orang Islam semasa Rasulullah saw kali pertama
 ke Abyssinia adalah
 negara penduduk dan Rajanya berkulit Hitam.
Saya teringat juga sejarah pendatang orang kulit Hitam
 dari Afrika ke Amerika.
Saya teringat membaca Novel "ROOTS"
 yang menceritakan orang-orang 
Afrika di bawa ke Amerika sebagai slaves/hamba abdi. 
Satu karakter yang saya ingat hingga kini ialah "Kunta Kinte".
 Ia seorang Islam. Saya tidak berapa ingat
 tetapi saya percaya hamba-hamba itu adalah beragama Islam.
Suhanallah. Jahilnya saya.
 Saya baca novel itu tanpa merujuk hakikat bahawa 
di Afrika Islam sudah kuat waktu itu. 
Amat nyata mereka kuat dari segi fisikal.
Kalau tidak kuat mereka tidak akan ditangkap beramai-ramai 
dan dipaksa masuk kapal,
 merentas lautan untuk ke benua Amerika.

Ustazah ini bertanyakan kita semua apa yang diperkatakan dalam
 alQuran dan Hadith mengenai orang Kulit Hitam.
Yang nyata dalam Hadith ialah Bilal Ibnu Rabbah,
 hamba yang kuat dan tidak gentar disikasa.
Kalimah "AHAD" Bilal RA yang 'promosi'.
 Hubungannya dengan Rasulullah saw  amat rapat sekali.
 Beliau Muazin yang amat istimewa disisi Allah swt.
Saya rasa insaf.

JOM ikuti video di atas. Tukar fahaman kita jika masih kabur tentang
 kehebatam manusia berkulit Hitam.
Saya mohon keampunan Allah swt tentang kekurang saya.
Semoga cerita Ustazah berkulit hitam ini memberi kita Inspirasi baru.
Aamiin ya Rabb.....


No comments:

Related Posts with Thumbnails