"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Tuesday, December 24, 2019

Cuba memantapkan Keyakinan @ Umrah cucu-cucu Istimewa


A001

Alhamdulillah Allah beri kemampuan ingatan untuk menulis 
sedikit cerita saya dan dua cucu istimewa saya ini.
 Ujai berdiri di kanan dan adiknya Akif di kiri.

Saya menjaga Ujai sejak lahir 11 hari hingga 6 bulan. Ibunya melanjutkan pelajaran ke University Waseda, Jepun. Saya tiada pilihan tetapi amat
 bersyukur Allah beri peluang membuat kebajikan.

Saya menghantarkan Ujai ke Jepun semasa ia berumur 6 bulan.
 Ketika itu anak saya sudah bertenaga dan rurusan perumahan dan lain-lain
sudah dapat dibereskan.

Setahun lebih selepas itu saya ke Jepun lagi membantu anak saya
 berpantang  dengan lahirnya Akif. Saya bantu selama hampir 3 bulan.

Kini mereka telah mula remaja. Ujai berumur 14 tahun dan Akif 12 tahun.
Ditakdirkan keduanya anak istimewa. Ujai ADHD dan Akif Otisma.
Rupa-rupanya ini kurniaan Allah untuk saya dan keluarga dapat
 memahami erti menjadi hamba dan menginsafi hakikat bahawa semua
 ketentuan Allah itu ada hikmahnya. Tiada ciptaan Allah yang sia-sia.


Akif doktor pakar kata bahawa dia bolih dikategorikan sebagai 
'high acheiving Otism".
Ujai amat aktif dan kurang fokus. Alahamdulillah dengan terepi yang
 diusahakan mereka sudah menampakan kematangan. 
Usaha mendidik dan membesarkan mereka menutut kesabaran
 yang amat sangat.
Alhamdulillah setiap kali saya berinteraksi saya dapat merasai erti
 qadha dan qadar Allah swt. Semoga saya tidak keliru.

Panjang cerita mereka berdua ini. Cuma kali ini saya ingin kongsikan 
mengapa anak saya bawa mereka mengerjakan Umrah.
Akif suka membaca dan suka ambil tahu banyak hal. 
Antara yang ia suka tanyakan, kata ibunya, ialah hal-hal berkaitan
 ciptaan Allah mengenai manusia haiwan dan alam semesta amnya.
Saya sering berbual-bual dengannya kerana rumah kami berhampiran.
Saya rasa pengetahuan yang ia ada tidak setaraf dengan umurnya.
Banyak fakta yang ia tahu dalam umurnya yang sebegitu.

Ujai tidak banyak membaca kerana deria fokusnya amat berkurangan.
Walaupun kini bertamabah baik, ibunya masih rasa gusar kalau-kalau ia tidak
dapat melalui umur remajanya seperi anak-anak yang normal. 
 Ujai masih ada elemen berbuat sesuatu mengikut pemikirannya sendiri. 
"He is full of surprises" kata ibunya.

Maka ibu dan ayahnya merasakan ada baiknya membawa mereka ke Umrah
semoga  dapat membuka ruang baru bagi memperluaskan cara mereka berfikir dan bertindak. Alhamdulillah Allah kurnia kesempatan itu dan
 baru-baru ini dimusim cuti sekolah mereka mengerjakan Umrah.



Ada beberapa peristiwa di sana yang membuat saya berfikir-fikir panjang
 mengenai perancangan Allah buat hambanya semua.
Kata ibunya entah berapa pasang selipar dibeli kerana sentiasa hilang.
Mereka ini tahan lasak dan dari kecil lagi bolih tahan berjalan tanpa kasut dan 
tidak bermasaalah tentang kepanasan kaki. 
Akif bolih berlari semasa Sa'i hingga berpisah dari kumpulan.
Langsung tidak rasa kepenatan. Ujai mengikut kata ibunya dan akur
 supaya tidak berpisah.

Peristiwa memanjat bukit-bukit yang ada dalam sejarah amat menyeronokan
 mereka. Tetapi dalam keghairahan memanjat Akif tidak ternampak
 tulisan yang ada di Gua itu.
 Ketika itu ialah gua Hira'. Maka amat marah ia pada ibunya kerana ia tidak dapat memerhati denagn mendalam. Ibunya menasihati supaya bersabar
 ketika berada dimana pun.
Maka ketika melawat tempat-tempat lain, Akif sibuk membaca semua
 yang ada  tertara di papan maklumat. Selepas membaca, berbagai pula
 soalan yang ditanya, kata ibunya.
Saya bolih bayangkan sikapnya. Kalau berinteraksi dengannya di rumah, 
ada sahaja soalan yang ditanya. Dalam bahasa Inggeris pulak tu.
 Ia jarang sekali bercakap Melayu. Jika ia tidak puas hati dengan jawapan, ia
merasa hairan  mengapa kita orang dewasa tidak tahu.
Bagaimana mahu menjawabnya.

itu sahaja sedikit cerita mereka yang dapat saya kongsikan.
Yang lain saya simpan dalam ingatan saya untuk bekalan saya berdoa 
semoga mereka menjadi dewasa yang bolih menyumbang pada masyarakat
sebaik mungkin. Semoga doa saya kesampaian.





Akhir sekali saya katakan pada ibunya supaya semasa bertahalul, 
eluklah mencukur rambut dikepala sepenuhnya.
Ini realiti yang saya mahu mereka rasakan.
Pasti mereka belum memahami semua protokol Umrah,
 tetapi saya rasa tidak mengapa. Umrah kali ini semata-mata untuk 
memberi pengenalan awal perihal pentingnya menghayati
 perintah sebuah kuasa  yang Mutlak. Kita harus ada keyakinan yang kuat 
mengenai kewujudan Allah dan apakah peranan kita sebagai hambanya.
Tidak faham semua pun tidak mengapa. Ini adalah proses pengenalan
 awal dan saya rasa  ia penting diterapkan untuk Ujai dan Akif sekarang. 
Saya amat bersyukur ibunya pun berfikiran sama dan saya amat seronok. 
Mula-mula saya kata saya akan ikut serta tetapi di akhir waktu saya dan suami
 menarik diri kerana rasa tidak berapa sihat dan Umrah bukanlah
 keutamaan buat masa ini. Kami ingin menyelesaikan segala 
hutang piutang sebelum akhir hayat kami. Semoga Allah redha sepenuhnya.

Semoga pengalaman yang Ujai dan Akif rasai akan menjadi pendorong untuk
 mereka menjadi manusia dewasa yang bertanggongjawab,
 beriman dan bertaqwa.
Itu asas penting dan semoga doa ibu dan ayahnya
  dan kami semua Allah restui.
Allah maha Kasih dan Sayang pada hamba-hambaNya.
Semoga kami tergolong dalam kumpulan hamba-hambaNya yang diredhai,
Aamiinn ya Rabb.....


........................................................

No comments:

Related Posts with Thumbnails