"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Wednesday, October 31, 2018

Nothing to contribute?....@ anak-anak OKU.



Foto di atas itu cucu saya yang sulung dikirim oleh ibunya untuk perhatian saya semoga dapat mendoakan kesejahteraannya. Dia oku dalam golongan ADHD. Kami redha Allah kurnia dua orang cucu konfirmed oku. Di atas itu antara perilaku yang "biasa" dalam keadaan ia penat dan "boring". Namun jika ibunya ada di rumah fenomena ini terkawal sedikit. Hari itu ibunya bertugas luar kawasan dan Ujai tidur lambat kerana terpaku dengan apa yang disukai di komputernya. Biasanya Ibunya akan mendisiplin mereka untuk tidur awal dan komputer di simpan dalam kawalan ibunya.Malam itu ia tidur amat lewat dan pasti mengantuk keesukan harinya. Namun kalau ia budak "normal" pasti ia akan rasa malu tidur di kelas. Tetapi Ujai akan berbuat yang "baik" atau "sesuai" dalam fikirannya.

Semenjak saya ada dua orang cucu yang oku, saya sering memerhatikan secara rambang bahawa ramai  dalam masyarakat kita yang masih belum dapat menerima bahawa tidak semua jenis oku itu berkaitan dengan dna ibu. Itu fahaman saya. Maka saya tidak rasa prejudis bila berhadapan dengan anak-anak oku dimana jua. Itu merupakan kurnian Allah dan tiada siapa yang boleh mengatakan apa hikmanya. Pasti ada hikmahnya dan kita harus yakin dan bertindak sewajarnya.

Sehubungan ini ingin saya berkongsi masaalah yang dihadapai oleh anak-anak oku dalam pembelajaran Ilmu Fardhu Ain terutamanya dalam menguasai pembacaan AlQuran. Baru-baru ini anak saya (ibu Ujai) meminta saya melihat deraf surat/ kertas kerja yang hendak dikemukakan pada JAKIM supaya ada kepedulian tinggi dipihak Jakim untuk lebih serious menangani masaalah pengajaran dan pembelajaran ilmu fardhu ain. Kertas itu akan dihantar pada Jakim dan akan  ditandatangani oleh NGO yang mana anak saya menganggotainya. Saya sedar sudah ada langkah ke arah ini tetapi saya berpendapat belum mencukupi kerana guru-guru di kelas KAFA (sekarang ada nama lain) tidak dilatih dalam bidang ini, tidak seperti disekolah Kebangsaan Rendah dan Menengah. (Mohon pencerahan dari pembaca budiman jika saya ketinggalan zaman).

Maka dua cucu saya dilatih oleh ayahnya untuk menghafal sahaja surah yang mudah-mudah kerana amat sukar mahu melatihnya dengan membaca. Dua cucu saya ini dihantar juga dikelas jiran tetangga yang mengajar membaca alQuran. Kata anak saya strategy dan usaha ini tidak menampakan hasil yang memuaskan. Bukan salah guru kerana ia bukan guru khas oku ADHD dan Otisma. Pastinya amat sukar untuk menarik perhatian anak-anak ini untuk memfokus atas tugasan yang diberi. 

Di luar sana sudah ada beberapa NGO yang punya kepedulian tinggi untuk mengatasi masaalah ini bukan sahaja bagi dua jenis oku yang berkaitan cucu saya tetapi semua jenis oku yang mempunyai keupayaan untuk belajar jika ada guru yang terlatih khusus bagi menangani masaalah yang berlainan dalam sifat-sifat yang Allah kurnia atas mereka. Saya lihat isu terbesar dalam hal ini ialah ketiadaan DANA yang mencukupi untuk membiayai  usaha-usaha yang dijalankan oleh ngo-ngo ini. Kerajaan pun saya rasa tidak ada dana yang mencukupi.

Berdetik dihati saya bahawa mungkin mereka berfikir anak-anak OKU ini "has nothing to contribute" pada masyarakat. Sebab itulah mereka tidak pernah diberi keutamaan yang sewajarnya.
Semoga kita tidak lupa bahawa ramai orang-orang OKU yang hebat-hebat dari segi pemikiran ada di luar sana tetapi cara mereka berfikir harus kita bijak menyalurkannya pada sesuatu yang sepadan dengan keupayaan mereka.

Semoga kita tidak "give up on them". Ayuh kita sama-sama berusaha walau kecil sekalipun untuk membantu anak-anak OKU semoga mereka menjadi dewasa yang boleh berdikari dan bermunafaat pada diri dan masyarakat.

Semoga Allah Mengurnia limpah rahmatNYA yang tidak terhingga pada anak-anak oku ini dan ibu bapa mereka dalam usaha mereka mendewasakan anak-anak ini. 
Aamiin ya Rabb.......


......

No comments:

Related Posts with Thumbnails