"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Saturday, May 26, 2012

MERA'IKAN IBU SETIAP HARI




Salah konsep tentang Hari Ibu.

Mengapa ingat dan ra'i ibu hanya setahun sekali. Itulah saranan pendokong-pendokong HARI IBU. Sebenarnya hari-hari adalah hari ibu. Jangan membilang hari untuk mera'ikan ibu. Islam menuntut kita sentiasa hormat dan menyantuni ibu...sentiasa. Doa untuk Ibu dan Bapa diajarkan terus dalam alQuran. Maka mana mungkin kita ikut budaya orang asing dalam hal mera'i ibu.


Hari Ahad minggu lepas saya hadir dalam satu program menyambut Hari Ibu. Lihat banner di atas. Canggih dan menarik perhatian. Saya pergi kerana sudah lama tidak hadir mana-mana forum walaupun saya amat hati-hati bila bercerita mengenai isu Ibu. Antara yang dijemput untuk berbincang dan menjawab soalan ialah yang Berbahagia Dr Rabiah. Saya pernah juga mengikuti ceramah beliau semasa saya aktif dalam hal-hal NGO di Shah Alam dulu. Saya rasa terpaku mendengar ketegasan ceramahnya.

"Ada mesej Christian yang tersirat dalam perayaan Hari Ibu, " katanya.
"Kita harus faham dari segi sejarahnya. Orang Christian menganggap Mariam adalah Ibu Tuhan dalam konsep Trinity. Jangan kita terikut-ikut.
Kalau kita ikhlas dalam menyambut hari ibu sekalipun, kalau konsepnya salah maka segalanya salah. Itu yang saya fahami.
Kalau bekas itu bersih tetapi pengisiannya kotor, maka kotorlah kesemuanya."

Kita dituntut mera'ikan IBU dan BAPA. Tetapi caranya mesti betul.


Banyak lagi perkara yang dibangkitkan oleh Dr Rabiah.  Ia menekankan hukum bahawa anatara isteri dan Ibu, Ibu mesti didahulukan. Bukan Isteri didahulukan. Contoh yang mudah, katanya, jangan beli baju dan suruh isteri pilih dahulu baru bagi emak dari sisa yang sudah dipilih. Haram hukumnya.

Kita sebagai orang Islam bukan sahaja harus taat pada ibu, tetapi kita mesti menjadi contoh pada anak-anak kita supaya mereka memahami tanggong jawab mereka sebagai wanita, anak, isteri dan ibu. Dari pengalaman beliau, beliau banyak menjumpai kes-kes di mana anak-anak remaja perempuan kita yang ada di penjara atau di rumah-rumah pemulihan akhlak mengatakan mereka tidak dididik secara Islam. Katanya ada yang mengatakan: "Dirumah saya tidak kenal Allah. Tetapi saya kenal Allah di penjara" Alangkah malangnya situasi seperti ini. Ibu-ibu yang di luar itulah yang sepetutnya dipenjarakan. Beliau menyambung hujah dengan nada yang menggerunkan. Sebelum menjadi ibu yang mendapat kasih sayang dan belaian kasih anak, wanita mesti dulu jadi ibu yang bertanggongjawab terhadap anak-anaknya.

Saya menambah: "Jika tidak menyemai benih, manakan boleh menuai hasilnya." Saya pinjam kata-kata kawan saya dalam satu blog 'MUT SHAHIDAN'.


Antara wajah-wajah yang hadir yang mempunyai harapan tinggi pada anak-anak. 
"Kita pastikan kita ada ilmu yang mencukupi untuk mendidik anak dan kita amalkan ilmu yang kita telah pelajari supaya kita mendapat kekuatan untuk melaksana perintah Allah dan menjauhkan diri dari larangannya. Kalau tidak nanti kita diperkuda oleh anak-anak kerana pengaruh asing diluar sana amat membahayakan dan amat menakutkan." Tambah Dr Rabiah lagi.

Banyak lagi yang diperkatakan oleh Dr Rabiah tetapi saya terpaksa pulang awal kerana terpakasa mengurus hal keluarga yang tidak boleh ditangguh. Beliau adalah antara pendakwah yang saya hormati. "She will call a spade a spade". Jelas dan mudah difahami.

Kita memohon keampunanNya dan semoga sentiasa mendapat pertolonganNya. Amin.

....

No comments:

Related Posts with Thumbnails