"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Friday, November 9, 2018

Mengapa buat andaian terburuk.....@ Tun M?




Sejak perubahan Pemerintahan di peringkat pusat, berbagai pula pendapat yang kita dengari di luar sana. Ada pendapat mirip pemikiran politik, ada yang mirip pemikiran ekonomi dan ada yang mirip semata-mata sosial. Apa jua pendapat ia tidak bolih diasingkan secara mutlak. Pastinya ia kait mengait.

Maka fenomena itu membuat saya rasa seperti menghadapi senja walaupun pada hakikatnya kita baru sahaja menempuh Era Baru didalam pengendalian Urustadbir Negara. Barisan Nasional tumbang digantikan dengan Pakatan Harapan yang diketuai oleh  YabTun Mahathir. Beliau mewarisi suatu keadaan yang amat rumit dan setengah orang mengatakan negara ini sudah amat bobrok hampir dari semua segi dan bukan mudah untuk membaiki kebobrokan ini.

Saya tidak bercadang berbicara mengenai semua masaalah yang dihadapi oleh Rakyat biasa seperti saya dalam melalui kehidupan baru ini.  Saya tidak mampu berbicara mendalam kerana saya tahu ia amat rumit sekali.

Saya hanya ingin mengatakan bahawa kita harus memberi Kerajaan PH ini peluang dan ruang dan berilah  masa  untuk berbuat yang terbaik dalam semua bidang. Saya percaya semua tindakan tidak dapat dibuat serentak. Ada kumpulan pendapat yang sudah menuduh itu dan ini ke atas Kepimpinan Perntadbiran PH. Mustahil semuanya dapat dilakukan  dalam 100 hari. Kata pepatah Inggeris: "Rome was not built in a day".

Maka dalam ruang ini saya hanya ingin menyentuh sedikit (hanya sedikit) tentang hal-hal yang berkaitan Bajet 2019 khusus mengenai Kementerian Pendidikan. (Saya bertugas di Kemernterian Pendidikan selama 20 tahun dan rasa tersentuh dengan pendapat-pendapat yang diutarakan dalam media sosial)

Saya melihat sedikit sahaja apa yang terbentang dan amat "sedih" dengan analisa yang dibuat oleh sesetengah pihak yang mengatakan Kerajaan PH memberi lebih perhatian pada pendidikan sekolah-sekolah jenis kebangsaan dan bukan sekolah-sekolah kebangsaan dan sekolah-sekolah yang "beraliran Agama". Dari segi wang ringgit, ini sepertinya satu analisa yang betul. Tetapi tidak semua analisa itu betul. Janganlah kita menggunakan logik semata-mata dalam membuat apa-apa teguran kerana tidak semua yang logik itu benar. (Bacalah rencana-rencana atas tajuk "The Falacy of Logic" untuk melihat sesuatu kebenaran dari berbagai sudut)

Hari ini dalam entry ini saya ingin  melihatnya dari sudut yang berbeza sedikit.

Dalam keluarga besar saya, hal ini menjadi bicara penting kerana ramai dalam keluarga saya yang minat pendidikan, perniagaan dan ada sedikit yang berminat politik. Ramai juga yang punya setimen tinggi tentang kepentingan MELAYU. Sebenarnya dalam keluarga besar saya ini ada yang berketurunan Mamak, keturunan Cina, Keturunan Arab, keturunan orang Asli, keturunan Jawa totok, keturunan Pattani dan mungkin ada lainnya yang tidak terkesan.

Sudah lebih 60 tahun Malaysia merdeka tetapi orang Melayu katanya masih belum bolih berdiri sendiri dan belum bolih bersaing secara langsung dengan kaum Cina. Lagi marah ahli keluarga saya mengenai hal ini kerana katanya Kerajaan PH ikut snagat telunjuk DAP. Dikatanya Tun jadi kuli DAP. Amat tidak sempurna kata-kata ini.

Janganlah kita mudah-mudah menuduh itu dan ini tanpa fakta yang konkrit, dan Nas yang sohih.

Sesekali berjumpa topik  mengenai Ketuanan Melayu pastinya timbul isu DAP "kurang ajar"  pada Melayu. Tetapi tidak perlu saya bicara panjang lebar di sini kerana sudah banyak yang diperkatakan di Luar sana oleh yang "bijak pandai" dan yang kurang dari itu.

Saya kemukakan satu cadangan pada ahli keluarga saya untuk mengatasi masaalah kaum Cina "bully" kaum Melayu, Cina tipu Melayu dan berbagai lagi. Apa pun saya berpendapat hendaknya kita jangan "complain" sahaja dan menuduh yang salah itu Cina, yang salah itu kepimpinan Melayu  tetapi tidak ada tindakan dari sudut diri sendiri untuk mengatasi masaalah ini jika kita benar-benar rasa ini masaalah sebenar.

Apa dia?

Mungkin ada keperluan kita semak semula dasar Bahasa Kebangsaan dan kita semak semula dasar perlaksanaan bahasa-bahasa Asing, Mandarin terutamanya. Sudah lebih 60 tahun Merdeka, hanya segelintir orang Melayu yang boleh berbahasa Mandarin ditahap yang sewajarnya. Dan kita Melayu tinggal di negara yang sama tidak tahu Mandarin. Cina tahu Mandarin dan dialect lain, tahu bahasa Melayu, tahu bahasa Inggeris dan ramai yang tahu satu lagi bahasa asing.  Melayu?........termasuk saya, berapa bahasa asing yang kita tqahu? Nak kata Melayu tahu bahasa Arab, itu tidak memenuhi fakta bahawa  kita mahu bahasa kumpulan manusia yang sekarang ini sudah hampir menguasi Dunia dalam semua bidang. Siapa yang rugi?.......

Saya sudah mula memikirkan ini semasa saya bertugas lagi tetapi tiada siapa yang mendengari saya. Mungkin kerana saya tidak jelas ataupun mungkin saya tidak berfikiran munasabah kerana tidak selari dengan pemikiran arus perdana ...........

Mungkin kita boleh alihkan pemikiran kita dalam menganalisa mengenai peruntukan kewangan untuk jenis-jenis sekolah yang ada di negara kita. Sekarang ini ada yang mengatakan bahawa  Kerajaan PH lebih "sayang" pada sekolah-sekolah berbentuk pendidikan Cina yang menggunakan Bahasa Mandarin.  Kita semua pastinya tahu dan sedar bahawa fakta utama untuk memahami jiwa  sesuatu bangsa, tidak kira bangsa apa, kita mesti menguasi bahasa bangsa itu. Kita tidak mudah "ditipu" oleh mereka yang berbahasa Inggeris sebab kita hebat berbahasa inggeris. Saya yakin orang Melayu lagi hebat dalam bahasa Inggeris berbanding kaum Cina. Bahasa Arab juga. Tetapi kita tidak mahir langsung dalam bahasa Mandarin. Dan kita sombong untuk berlajar bahasa Mandarin kononnya kita beri muka pada kaum Cina.

Sebenarnya kita yang kerugian. Hari ini orang Cina boleh "mengata kita, mencaci kita" depan-depan dan kita tidak tahu. Kita senyum sahaja......

Saya dimaklumkan sekarang ini Kementerian Pendidikan sudah menghantar guru-guru untuk berlajar Mandarin di Beijing. Saya pernah meminta seorang dari mereka semasa cuti untuk mengajar sedikit Mandarin di Tadika SmarTop saya di Tangkak Johor. Tujuannya hanya untuk membuka minda anak-anak kecil bahawa dalam laluan pendidikan kita akan bertemu dengan fakta Bahasa Mandarin. Sekurasng-kurangnya mereka pernah dengar perkataan "Mandarin" dan pernah menyanyi lagu-lagu Mandarin yang sesuai dengan kanak-kanak. Kami agak terkilan kerana program Tadika kami tidak dapat berterusan kerana kami tidak dapat guru bahasa Mandarin yang mahu  dan dapat membantu kami.

Saya ingin tegaskan sekali lagi bahawa  kita janganlah  banyak komplain sahaja tetapi tidak berbuat apa-apa untuk duduk sara rendah, berdiri sama tinggi dengan kaum cina. Kita harus hantar anak-anak dan cucu-cucu kita masuk sekolah Aliran Cina/Mandarin bermula tahun hadapan 2019. Pengurusan sekolah tersebut mungkin tidak mahu menerima dan kalau bolih dan mahu menerima pun tidak ramai yang dapat dibenarkan. Jika fenomena ini timbul pastinyqa Kementerian Pendidikan akan membuat dasar baru yang boleh membuat anak-anak melayu bersaiang dengan mereka. Kita kusai Bahasa, kita bolih kuasai ekonomi dan lain-lain lagi. Saya yakin dengan cara ini Bahasa Melayu tidak hilang, dan Melayu akan lebih kuat kerana punya kebolihan setaraf dengan Cina. Ini percubaan yang perlu komitmen dari semua yang benar-benar sayangkan Melayu. Ia akan memakan masa tetapi "the long journey starts with the first mile".

Saya mengharapkan Kementerian Pendidikan dapat memahami pemikiran seperti ini dan mencuba sedikit demi sedikit. Saya berkeyakinan strategy ini tidak akan menjejaskan status bahasa Melayu.

Belum cuba belum tahu.....

Dan dari bahasa Mandarin, mudahlah kita mempelajari dialect-dialect Cina yang lainnya. Mula dengan ini secara rasmi. Pasti kita bolih berdiri sama tinggi dalam masa kurang 10 tahun, insyaAllah. Dan bila ada bahasa Mandarin mereka yang berminat mengembangkan agama Islam pun mudah berbuat demikian. Maka orang yang berminat memperjuangkan Kebenaran Islam bertambah mudah mengembang sayap mereka. Bayangkan berapa besar penduduk negara China. Islam di mana?

Tolonglah saya, dan mereka yang yakin dengan cadangan saya. "To beat them you must join them". Jangan terlalu sombong dengan penguasaan bahasa Melayu. Sekarang ini pun kuasa besar dunia sudah menampakan Republik China akan mengatasi Amerika Syarikat. Bila-bila masa sahaja ini akan berlaku. Saya tahu banyak negara Afrika sudah mempelajari bahasa Mandarin secara intensif dan extensif. Tetapi kita masih mahu bicara bahasa Melayu dan Ketuanan Melayu sahaja.

Disamping itu Malaysia harus juga mempromosi bahasa bahasa Asing secara besar-besaran. Siapa yang bijak bahasa tidak pernah rugi......

Maka saya ingin berhenti disina dalam hujah saya dan menekankan sekali lagi supaya kita munukar "mind set" kita mengenai bahasa Mandarin dan benar-benar mengenali budaya mereka yang berbahasa Mandarin. Itu pun bentuk pengabdian pada Allah swt.

Maka saya suka sarankan sekali lagi  supaya  kita beri Yab Tun dan team Kepimpinannya munafaat atas keraguan (give the benefit of the doubt) yang ia bolih berjaya memertabatkan Melayu dan janganlah kita membuat andaian yang terburuk tanpa memberi Yab Tun peluang dan masa yang diperlukan. Ingatlah "Rome was not built in a day". Jikalau PH tidak menunjukan sesuatu yang terbaik, kita tukar 5 tahun dari sekarang.

Fikirkanlah. Saya sekarang berumur 72 dan rasanya tidak kesampaian melihat cucu-cuc berbahasa Mandarin.
WaAllahu'alam.



.............

No comments:

Related Posts with Thumbnails