"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Sunday, November 25, 2018

Rasa ketinggalan....@ Ustaz Google?





Sekarang saya telah pindah dan tinggal di Precint 8, Putrajaya. Rasa agak sunyi sebab tidak ada teman-teman lama dari pengajian mingguan yang biasa diikuti di Kelana Jaya. Bukan rasa sunyi sahaja, malah rasa kehilangan dan rasa ketinggalan dan tidak tahu berita melainkan apa yang terbaca di media sosial dan di TV Unify.

Baru-baru ini anak buah saya mengirim beberapa foto yang diambil di Makkah semasa mengerjakan Umrah. Rasa teruja kerana sudah lama tidak berpeluang mengerjakan umrah. Allah belum menyampaikan hajat. Semoga satu hari nanti kesampaian juga hendaknya.

Makkah sudah banyak berubah. Saya mendengari penuh minat. Dalam pada itu saya mendengari juga cerita-cerita politik kerajaan Arab Saudi yang amat memihak pada Amerika Syarikat dan Israel dan tidak mesra dengan negara-negara Arab seperti Qatar dan Palestuine. Kesemua cerita saya perhati sendirian, dan mengambil maklum maklumat yang ada kaitan dengan perjuangan Islam dan bahaya yang sedang di hadapi vis-a-vis negara-negara yang dipengaruhi oleh Zionist. Dalam umur senja sekarang saya tidak menumpu beraktif dalam mana-mana NGO yang berkaitan dengan hal-hal perjuangan Islam. Saya hanya mampu meyibukan diri, walau sedikit, cuba bersiap sedia kerana baki masa di alam ini adatnya tinggal amat sedikit sekali.

Dalam kemelut politik di dalam dan diluar negara sekarang ini, saya rasa agak cemas, takut kalau-kalau timbul kekecohan dalam masyarakat yang membuatkan hidup harian tidak stabil. Maka saya bertekad buat  keputusan untuk menyempurnakan carian ilmu yang berguma untuk persediaan berpindah ke Alam Sana pula.

Jiran jiran semuanya baru dan jauh lebih muda. Sebagai ahli yang sudah berumur saya kurang berkemampuan mengikut rentak orang-orang muda. Maka saya tidak keluar ke Majlis-majlis Ilmu yang jauh dari rumah. Saya mencari alternatif dan buat sementara ini saya "menuntut Ilmu" melalui para guru dalam Utube. Tindakan ini belum sempurna tetapi saya tiada pilihan lain.

Saya rasa agak berpuas hati kerana ramai Ustaz-ustaz dalam Utube yang hebat-hebat belaka...... dari Indonesia dan Malaysia. Alhamdulillah. Saya mendengari juga yang dari US dan UK. Amat membantu kefahaman saya. Yang saya sedang ikuti dengan kerap sekarang ini ialah Ustaz Adi Hidayat dari Indonesia. Saya rekomen untuk kekawan juga mendengarinya. Semoga bermunafaat. Saya mengikuti juga yang lain-lain. Tidak perlu saya senaraikan di sini sebab amat mudah mencari yang lainnya.

Semoga Allah sentiasa menunjuki jalan dan memberi ruang dan peluang untuk membaiki diri semoga Allah kurnia yang terbaik di sisiNYA. Aamiin......


.........

No comments:

Related Posts with Thumbnails