"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Saturday, October 16, 2021

REZEKI DALAM SAMPAH .....@Living in the GARBAGE CITY of Cairo (Rare Footage)


Khalili Collection Islamic Art cal 0154.jpg



Semasa saya muda dan masih bekerja, Allah beri saya peluang
 ke Cairo beberapa kali untuk
 Tugas Rasmi dan ada juga saya ke sana melancung
 dengan dengan kekawan dan keluarga.
Tetapi tidak pernah saya tahu ada keadaan seperti dalam
 video yang saya kongsikan di atas.
Sangat "bodoh" saya ini.
 Pada hakikatnya, mana ada negara yang tidak ada sampah.
Kalau kita kreatif, banyak yang boleh dibuat dan dihasilkan dari sesampah.
Lihat video ini. Saya teruja.
Dengari juga apa yang di kata di akhir video ini: (lebih kurang katanya)

"Orang-orang ini bukan orag-orang sampah. Orang sampah adalah mereka yang membuat sampah dan tidak berfikir bagaimana membersihkannya  tanpa menyusahkan orang lain."


No comments:

Related Posts with Thumbnails