"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Monday, February 14, 2022

SAYA 'CURIOUS' MAKA SAYA IKUTI! ....@JUTAAN MUSLIMS DARI BERBAGAI NEGARA BERKUMPUL! ADA APA?



Bismillah Calligraphy 37.svg



KISAHNYA INI MENGENAI JEMAA TABLIGH SEDUNIA.
MASYA ALLAH.
Saya tidak banyak maklumat mengenai kumpulan ini.
 Apa yang saya tahu amat sedikit sekali 
walaupun ada saudara mara dan teman jiranan yang aktif 
dalam gerakan ini.

Cucu saudara saya di Kota Tinggi pun saya perhatikan aktif. 
Antara yang saya tanyakan
 ialah mengenai siapa menjaga anak-anak bila Ibu-Bapa
 keuar beberapa hari 
atau beberapa minggu untuk tujuan Dakwah.
Beliau menceritakan bahawa sekarang sudah ada 
seperti kumpumpalan khas yang
 menjaga anak-anak secara giliran.
 Dengan itu mereka tidak lgi menyusahkan dan 
merisaukan Ibi-Bapa
 untuk menjaga anak-anak. 
Alhamdulilah. Masaalah ini sudah aman.

Seorang teman akarab saya sekarang ini
 (SEBELUM MASAALAH COVID 19)
dari Dengkil Selangor pun aktif juga.
 Ia mengikuti dakwah kemana-mana dan
 sebelum Covid ia menyertai Tabligh
 ke Argentina, Amerika Selatan.
Seronok juga mendengari ceritanya di sana.
 Saya yakin  masanya bermunafaat.
Semasa saya menjaga cucu dalam umur saya 60 tahun 
di Tokyo Jepun selama 3 bulan,
saya pun berinteraksi dengan beberapa ahli Tabligh 
yang berdakawah ke Jepun.
Waktu itu anak saya melanjutkan pengajian ke Jepun
 di temani suami
 yang lulusan belajar di Mesir dan sorang Hafiz alQuran. 
 Suami anak saya ditugaskan oleh NGO di Jepun untuk 
mengendalai sebuah Masjid 
yang dikelola oleh mereka dari Pakistan.
Maka Masjid itu menjadi seperti tuan rumah
 kumpulan Tabligh tersebut.
 Ketua mereka tidak lancar berbahasa Inggeris dan tidak boleh berbahasa Jepun.
 Maka ia bertugas sebagi ketua kumpulan
dan banyak mengambil pengalaman anak menantu saya
 yang berada di Tokyo waktu itu.

Maka saya suka mendengari cerita kumpulan Tabligh ini.
JOM DENGARI YANG INI DAN AMBIL IKTIBAR.
Semoga ada kebaikan yang dapat kita ikuti.



No comments:

Related Posts with Thumbnails