"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Friday, August 24, 2012

DI SOLAT EIDILFITRI 1433H / 2012



Allahu Akbar...Allahu Akbar... Allahu Akbar Walilahilhamd....
Kami sampai awal ke Masjid dan suami saya berbaju hijau bersama-sama mengetuai sessi Takbir membesarkan Allah...

Mungkin ini kali terakhir Solat Sunat Eidilfitri di Kg. Tunku. Seandainya Allah masih kurnia umur panjang, insyaAllah kami berpindah ke Putrajaya awal tahun depan. Namun kita hanya merancang, Allah menentukan.

Maka saya rakam di bawah ini gambar teman-teman sekampung dan sepengajian untuk kenangan dan untuk maklumat anak-anak saya sepeninggalan saya nanti.

Sejurus selepas solat. 

Ini "kekanda" saya yang pernah 'jogging' bersama sebelum sakit dan ketika itu saya baru bersara.
Kedua gadis adalah cucunya yang meraikan neneknya.

Selepas jamuan Hari Raya di Masjid dengan teman-teman rapat.
Berdiri di tengah ialah Pembantu Khas Boss saya semasa di JKR yang selalu "menyelamatkan" saya 
dari masaalah. (sebuah nostalgia).

Teman-teman suami saya menjamu selera.

Khutbah Solat Eidilfitri hari itu berkisar di sekeliling topik yang menuntut umat Islam bersatu padu dan jangan berpecah belah atas perbezaan yang belum atau tidak nayata betul atau salahnya. Cuma saya secara peribadi kurang selesa bila menyentuh situasi aman damai yang ada di Malaysia dan kita harus bersyukur atas nikmat Allah yang tidak terhingga itu. Saya kurang selesa kerana tidak diperingtkan supaya kita tidak terperangkap dalam sindrom keselesaan dan lupa tentang perjuangan Umat Islam dalam konteks menegakan Islam sejagat. Kita harus juga ingat bahawa hidup aman damai juga adalah satu ujian, mungkin ujian yang lebih besar dari mereka yang tinggal dinegara yang sentiasa ditimpa sengsara yang datang dalam berbagai bentuk. Saya khuatir kalau kita tidak menyedari hakikat itu kita akan terus lagha dan hanyut dalam suasa hiburan tanpa batas dan musuh-musuh Islam memusnahkan hidup kita tanpa disedari.

Wallahua'lam.
Kami mohon keampunan dan semoga Allah sentiasa melindungi kita dan kita dikurnia keredhaanNya.

........
 

No comments:

Related Posts with Thumbnails