"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Sunday, August 26, 2012

YANG TERPISAH DIERATKAN @ EIDILFITRI






Suami dan saya serta anak bongsu dan isteri membuat keputusan untuk balik kampung ke Johor pada Hari Raya kedua sebelum balik ke Kedah. Jalanraya amat sesak. Tetapi tidak mengapa. Kata orang :Hendak seribu daya.

Pergi ke Johor lebih utama kerana kakak saya yang tertua terlantar sakit di Kota Tinggi. Alhamdulilah Allah mengurniakan masa dan kesihatan untuk menziarahi kakak dan abang ipar saya.Abang ipar saya berumur 83 tahun dan ia menjaga kakak saya yang berumur 77 tahun. Ia dibantu oleh 2 orang warga asing yang bersedia berkhidmat menjaga orang tua yang uzur. Alhamdulilah, Allah memudahkan. Semoga anak-anaknya  lebih peka untuk sentiasa berada disampingnya kerana orang tua, antara lain, amat memerlukan tenaga muda membantu membaca alQuran. Deria melihat orang tua dan uzur amat terhad dan mendengarkan bacaan alQuran melalui CD tidak begitu berkesan berbanding anak sendiri membacakannya. Ini pendapat saya. Dengan cara ini semoga ingatan dan fokus hati sentiasa pada Ilahi. Semoga tenang dan tidak rasa bersendirian.

Saya duduk muhasabah diri setelah membacakan beberapa kali "Ayat 33"
dari alQuran yang disarankan oleh tuan guru saya.
Jauh fokus fikiran saya memikirkan proses penuaan bagi diri sendiri belum pasti bagaimana. Semoga Allah
memberi pertolongan buat kakak saya dan saya sendiri bahawa ujian diumur tua amat memerlukan 
pertolongan mereka yang muda. Tetapi kebergantungan kita pasti pada Allah jua yang maha mengasihani dan semoga kami sentiasa mendapat pertolonganNya.

Sebelum menziarahi kakak saya, kami ke FELDA Air Tawar 4 terlebih dahulu untuk menziarahi keluarga anak saudara dari kakak saya yang sulung yang telah pulang keRahmat Allah lebih kurang 5 tahun yang lalu.
Alhamdulilah Allah memberi kesempatan bertemu dengan anak-anak dan cucu-cucu kakak saya yang telah beberapa tahun saya tidak bersua muka. Kesibukan dalam menjalani kehidupan selalu sahaja menjadi sebab untuk tidak ziarah menziarahi. Kali ini mereka menguatakan tekad untuk menziarahi saudara-saudara tua seperti yang dituntut dalam Islam.  Kita tidak harus melihat kekurangan dan kelemahan  seseorang semata-mata. Kita harus mencari titik kekuatan bersama. Dengan itu hubungan kekeluargaan akan menjadi bertambah erat, dengan izin dan kehendak Allah jua.
Saya dan kedua anak kakak sulung saya. Umur kami hampir sebaya, dan kami membesar bersama dibawah jagaan emak saya kerana kakak saya telah menjadi ibu tunggal.
Anak ketiganya seorang lelaki, tetapi telah terlalu lama tidak balik kampung dan tidak dapat dihubungi. 
Semoga ia sejahtera. Namanya Ahmad Sujaee bin Abd. Aziz. Hanya doa yang kami panjatkan  semoga Allah membuka hatinya untuk pulang kepangkuan keluarga.

Ini keluarga yang telah bertahun saya tidak bersua muka bertanya berita. Alhamdulilah saya dapat 
merakam detik-detik gembira dan saya berdoa semoga hubungan kami akan menjadi lebih rapat demi kekuatan keluarga. Kekuatan keluarga adalah tunjang kekuatan umat Islam.
Semoga Allah mengampuni segala kekurangan dan kelemahan kami dan mengampuni  dosa-dosa kami  dan kedua ibu-bapa dan semoga kami dipertemukan lagi di syurga Firdaus nanti.
 Ameen.

...

No comments:

Related Posts with Thumbnails