"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Saturday, August 20, 2016

Demi menyayangi anak-anak kecil.........





Nabi Muhammad sallahualaihiwasalam adalah Rahmat bagi seluruh alam. Akhlaknya harus kita contohi dalam semua aspek kehidupan. Baginda antaranya, sayangkan anak-anak kecil kesemuanya. Bukan dari ahli keluarganya sahaja. 

Saya turunkan di sini 3 hadith yang saya petik dari www.muhammadthemerciful.com untuk renungan kita bersama dan memikirkan sejauh mana kita sudah mencontohinya.

* Saidina Anas ibn Malik (RA) reported that the Prophet (Peace and blessings be upon him) Said: "He is not one of us who is not compassionate to the young and not respecful to the elderly". Sunan Tarmidhi, Chapter on 'merciful to children' Hadith no.1984. Sunan Abu Dawud Kitab Al Adab.




* Hazrat Jabil b. Samura (RA) reported : I prayed along with Allah's Messenger (PBUH) the first prayer. He then went to his family and I also went along with him when He met some children (on the way).

He began to pat the cheeks of each one of them. He also patted my cheeks and I experienced a coolness or a fragrance of his hand as if it had been brought out from the scent bag of a perfumer. (Sahih Muslim. Kitab Al Fad'ail, Hadith no. 5929).


* Once Allah's Messenger (PBUH) kissed Al Hassan bin Ali (his grandson) and Al Aqra bin Habis Al Tamimi was sitting in his presence.

Al Aqra said: "I have 10 children and I have not kissed a single one of them."
Upon hearing this, Allah,s Messenger (PBUH) looked at him and said, "He who does not show mercy, shall not receive mercy."
Sahih Bukhari, Kitab Al Adab, Hadith no.5651. Sahih Muslim, Kitab Al Fadail Hadith no 2318, Ahmad bin Hambal in Al Musnad 2:241, Hadith no. 7287. Al Bayhaqi Sunan Al Kubra 7:100, Hadith no. 13354.


Sama-sama kita dan keluarga kita muhasabah diri. Anak-anak kecil adalah ahli Syurga. Anak-anak ini sentiasa berbau sedap dan wangi walau pun belum mandi dan berpeluh selepas bermain. 

Dan semoga kita tidak rasa kecewa bila anak-anak kecil yang ada dalam keluarga yang Allah kurnia sedikit kelaianan sifat-sifatnya. Semuanya ahli syurga. Dan ibu bapa anak-anak istimewa ini adalah juga pilihan istimewa Allah kurnia untuk mejaga dan menyantuni mereka. Subhanallah, Allahuakbar. Allah maha Kaya, maha Adil dan maha Bijaksana. Apa yang dikurniakannya adalah takdir yang terbaik bagi kita. Kita harus meyakini hakikat bahawa Allah tidak menzalimi ciptaanNya. Semuanya ada hikmah terbaik disebaliknya. Kita mensyukuri apa jua yang Allah kurnia.

Semoga kita redha dan Allah meredhai......
Aamiin.


......(foto dari kiriman di Whatsapp)

No comments:

Related Posts with Thumbnails