"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Monday, January 27, 2020

Inside Wuhan: Daily life in China's coronavirus quarantine zone



A001
Alhamdulillah. Dalam kemelut wabak virus corona dari China Allah memberi saya peluang untuk mengikutinya dan cuba memahami akibatnya dan impilikasinya untuk manusia sejagat. Saya kongsikan video di atas sebahagian maklumat yang boleh membuat kita rasa khuatir dan insaf mengapa wabak penyakit seperti ini boleh berlaku sekarang. Banyak maklumat yang saya baca dari Utube dan saya rekomen siapa jua membacanya jika keadaan mengizinkan.

Saya tidak bercerita panjang kerana saya bukan ahlinya. Cuma saya dapat berbincang-bincang sedikit dengan anak lelaki saya yang rajin  berhubung dengan kekawan yang mengetahui lebih darinya.

Antara fakta yang membuat saya terhenti bernafas sejanak ialah hakikat bahawa wabak ini boleh dimengertikan sebagai antara fenomena akhir zaman. Wabak ini tidak dapat dikuasai manusia setakat ini dari  segi cara membendungnya dan cara mengatasinya. Lantas fikiran saya mengingati amaran dari Allah sejak 1400 tahun yang lalu. Saya rasa berpendapat ayat alQuran ini ada kaitan. Allah berfirman:

A112


Dan (berhubung dengan hal kaum yang kufur ingkar) Allah memberikan satu contoh: Sebuah negeri yang aman damai dan tenteram, yang didatangi rezekinya yang mewah dari tiap-tiap tempat, kemudian penduduknya kufur akan nikmat-nikmat Allah itu, maka Allah merasakannya kelaparan dan ketakutan yang meliputi keseluruhannya disebabkan apa yang mereka telah lakukan.
(Al-Nahl 16:112


Wabak penyakit ini bermula dari Wuhan, China. Antara negara yang kaya raya di dunia. Namun sejarah kezalimannya pun jelas juga. Antaranya kita disebarkan dengan berita bahawa mereka zalim terhadap kaum Uyghur dalam berbagai bentuk. (boleh lihat juga diUtube). 

A018
(Kiranya golongan yang ingkar masih tidak mahu menerima peringatan yang diberi kepadanya) maka tidak ada lagi yang mereka tunggu melainkan saat kiamat yang akan datang kepada mereka secara mengejut, kerana sesungguhnya telah lahirlah tanda-tanda kedatangannya. Kalaulah demikian, maka bagaimanakah mereka dapat menerima peringatan yang diberi kepada mereka - apabila saat kiamat itu datang kepada mereka?
(Muhammad 47:18) |  

Itu sahaja sedikit catatan dari sudut kefahaman saya. Mungkin ini adalah tanda-tanda sampainya akhir zaman.
Allahua'lam. Hanya Allah yang maha tahu segalanya.


.................................

1 comment:

hendi Zikri didi said...

Nama: __ Hendi Zikri Didi
Bandar: _______________ Melacca
pekerjaan: _ Pemilik perniagaan
Sebarang notis: ____ hendidi01@gmail.com

Halo semua, sila berhati-hati tentang mendapatkan pinjaman di sini, saya telah bertemu dengan banyak peminjam palsu di internet, saya telah menipu saya hampir menyerah, sehingga saya bertemu seorang rakan yang baru saja memohon pinjaman dan dia mendapat pinjaman tanpa tekanan, jadi dia memperkenalkan saya kepada legitamate AASIMAHA ADILA AHMED LOIR FIRM, saya memohon Rm1.3 juta. Saya mempunyai pinjaman saya kurang dari 2 jam hanya 1% tanpa cagaran. Saya sangat gembira kerana saya diselamatkan daripada mendapatkan hutang miskin. jadi saya nasihat semua orang di sini memerlukan pinjaman untuk menghubungi AASIMAHA dan saya memberi jaminan bahawa anda akan mendapat pinjaman anda.

Pusat Aplikasi / Hubungi
E-mail: ._________ aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com
WhatsApp ____________________ + 447723553516

Related Posts with Thumbnails