"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Monday, October 26, 2020

Bicara sendirian.....THE POWER OF HOPE...@ "Tiada Dharurat"

Ligature of Bismillah.jpg

Alhamdulillah.
 Apa yang Allah Izin berlaku atau tidak berlaku
 pasti ada hikmahnya.
 Setiap orang Islam wajib beriman pada Qadha dan Qadar Allah.

Maka pagi ini saya duduk sendirian terkebil-kebil
memikirkan apa yang akan terus berlaku
 setelah YAB Perdana Menteri tidak diperkenan oleh Yang diPertuan Agong untuk isytihar Dharurat.
Semasa saya belajar di University Malaya
 dalam tahun 1970-1972, saya ambil satu kursus: 
CONSTITUTIONL LAW.
Ini wajib untuk mereka yang ambil kursus
 Public Administration di Faculty Economics 
and Administration waktu itu.
Saya pegang ingatan bahawa Yang di Pertuan Agong
 harus menerima Nasihat
yang di perakukan oleh Perdana Menteri melainkan
 pada hal-hal yang berkaitan Hak-hak orang Melayu dan 
perlaksanaan Agama Islam di Malaysia.
 Kedua ini Hak Mutlak Yang diPertuan Agong.

Sebab itu saya terkebil-kebil keseorangan 
kerana ingatan saya nyata silap.
Saya tenang sahaja kerana saya yakin pada 
"The Power of Hope".
Manusia merancang tetapi Allah itu Maha Perancang.
Allah maha Mengetahui apa yang tersembunyi 
dan apa yang nyata.
Allah maha berkuasa atas segala sesuatu.
Dan kepadaNYA kita berserah diri.
Saya berdoa semoga Malaysia Sejahtera
 sekarang dan hingga ke Akhir Hayat.
Aamiin Ya Rabb...

No comments:

Related Posts with Thumbnails