"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Sunday, July 11, 2021

MENGENAG CERITA AYAH TERSAYANG @Manaqib Syekh Abdul Qodir Jaelani FULL | Sulthanul Auliya


Bismillah Calligraphy 2.svg

Saya panggil ayah saya Bapak.
Dia hijrah ke Malaya/ (Malaysia) dari Tanah Jawa saya kira
 di awal kurun sembilan belas.
Saya lahir tahun 1947 dan saya anak bongsu dari 8 orang adik beradik.
Saya kurang ingat sejarah bapak saya.
 Cuma yang saya ingat nyata ialah dia mengajar
 dikejiranan rumah saya kerana katanya di Tanah Jawa
 dia seorang Santri.
Antara yang saya ingat ialah jika ada pertemuan tahunan
 ia akan adakan majils Mengaji dan antara
yang dikongsikan membaca waktu itu ialah 
 Manaqib Syekh Abdul Qadir Jaelani, (dalam text Jawa).
Dia seorang Wali Allah.
Emak saya akan menjemput kekawannya juga
 dan saya dengari mereka
bercerita-cerita pasal Syekh ini.
Itu sahaja yang saya ingat.

Kemudian bila saya dewasa saya berguru
 dengan seorang Ustaz yang sering bercerita
 mengenai Syekh Abdul Qader Jaelani ini kerana beliu
 adalah Guru Tarikat.
 Beliau masih hidup waktu ini.
Saya mengenalinya dengan nama Ustaz Jahid bin Sidek.

Hari ini senghaja saya kongsikan Video di atas hanya
 untuk rujukan saya.
(Kakak saya tidak simpan kitab Jawa yang berkaitan)
Saya kira mungkin ada juga yang berminat
 sebagai Ilmu Tasawuf tambahan.
Jika tidak baca pun tidak mengapa. 
Namun selepas ini saya akan kongsikan juga satu lagi
 video Shaikh Abdul Qadir Jaelani ini 
mengenai nasihat beliau yang saya kira bermunafaat.
Sila ikuti jika berminat.


No comments:

Related Posts with Thumbnails