"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Wednesday, July 20, 2016

Pertengahan Syawal 1437 H....



Eidul Fitri kali ini kami hanya pulang kampung ziarah saudara mara di Pontian Johor sahaja dan tidak ke Sungai Batu Selama Kedah di kampung suami atas beberapa sebab yang tidak dapat dielakan. Saya ikut sahaja kerana saya tidak suka menyelesai masaalah dengan tambahan masaalah.

Alhamdulilah. Dengan keterbukaan minda dan hati dan dengan izin Allah kami berhari raya di sekitaran Selangor sahaja, di tempat-tempat yang berhampiran dengan rumah. Ada sedikit masa terluang saya melihat-lihat bunga-bunga yang anak menantu saya tanam di serambi rumah. Menyegarkan minda juga......syok sendiri.

Pada hari Ahad, saya berhari Raya ke rumah Tuan Guru suami saya di Kampung Melayu Subang. Saya mengenali isterinya. Ia seorang Ustazah dan kini telah bersara. Umurnya sama dengan saya. Ia uzur kaki sakit disebabkan komplikasi sistem nerve nya. Saya kurang faham, dan saya rasa insaf kerana Allah masih memberi saya kederat berjalan agak selesa.  Alhamdullilah. Bersyukur tidak terhingga.Tengah hari yang indah buat saya walaupun cuaca panas kerana dapat berbual-bual mengenai keluarga. Di umur senja ini cerita anak cucu adalah suatu yang lumrah dan ia mengingatkan kembali keseronokan cerita-cerita lama semasa kami tinggal berhampiran bersama.



Setengah orang kata....dalam umur tua kasih sayang suami isteri seharusnya dimetri lebih kuat lagi. Keuzuran pasangan hidup menambah keinsafan untuk terus berganding tekad mahu ke Syurga bersama........semoga Allah meredhai. 

Dipertengahan Syawal saya berpuasa enam. Agak lewat tetapi biar lambat asalkan buat. Kecewa juga dengan diri sendiri kerana masih mahu makan santai-santai. Saya cuba juga bersikap komitted untuk mencari keunggulan tetapi belum kesampaian. Bila teringat kami sudah masuk zon boleh dipanggil bila-bila masa sahaja, saya rasa agak cemas juga kerana bertangguh-tangguh membuat amalan yang baik. Semoga Allah masih memberi ruang dan peluang untuk pengabdian yang sempurna hingga ke akhir hayat.




Sekarang ini kebanyakan kelas pengajian yang saya hadiri berkala sudah bermula kembali selepas tamat Ramadhan. Saya belum berkesempatan. Sekarang ini saya sedang mengawasi kontraktor binaan buat kerja kecil-kecilan membetulkan apa yang tidak betul dari segi keselamatan kerana pada 20 Ramadhan yang lalu pencuri sudah memecahkan tingkap di bilik tidur saya dan mengambil apa yang ada termasuk sedikit wang tunai dan sedikit barang kemas. Innalillahi wa innailahi rojiuun......semuanya pinjaman belaka.

Secara bandingan, sedikit sahaja yang kami kehilangan tetapi rasa terkejut dan ketakutan tetap ada. Waktu itu kami di Masjid untuk berjemaah subuh selesai makan Sahur. Pastinya pencuri ini sudah memerhatikan jadual harian saya dah tahu bila mahu bertindak. Alhamdulillah mereka tidak masuk bilik anak dan cucu saya. Agaknya kerana tidak kecukupan masa.....Allah pelihara.

Pertenganhan Syawal yang sibuk sendiri. Tidak banyak bersilturahim. Apakan daya. Baru kini kontraktor kecil sanggup membantu setelah lebih seminggu berhari raya. Alhamdulilah.....masih diberi masa dan kemampuan untuk membaiki bahagian rumah yang rosak. Bukan untuk cantik....alah kadar untuk selamat sahaja.Ujian dari Allah datang dalam berbagai rupa. Asalkan kita redha, semoga Allah gantikan dengan yang lebih baik darinya.

Mungkin saya akan masuk kelas bermula Ogos kerana saya harus juga ke Tadika SmarTop saya di Tangkak untuk mengawasi beberapa masaalah pengurusan. Sepanjang Ramadhan hingga kini saya belum menjenguk mereka. Hanya teman saya yang bekerja kuat mengendalikannya. Alhamdulilah, Semoga Allah sentiasa menurunkan pertolonganNYA......

Sampai di sini dulu.....semoga bertemu lagi. In sya Allah sama-sama kita ingat firman Allah dalam surah Yunos ayat 45 supaya tidak lengah dan lagha dalam menjalani hidup kerana kita tidak ada banyak masa. Ibarat hanya sesaat.....

A045
Dan (ingatlah) masa Tuhan himpunkan mereka (pada hari kiamat kelak), dengan keadaan mereka merasai seolah-olah mereka tidak tinggal di dunia melainkan sekadar satu saat sahaja dari siang hari. Mereka akan berkenal-kenalan sesama sendiri. Sesungguhnya rugilah orang-orang yang telah mendustakan hari menemui Allah untuk menerima balasan, dan yang tidak mendapat petunjuk (ke jalan mencari untung semasa hidup di dunia).
(Yunus 10:45) | 


...........

No comments:

Related Posts with Thumbnails