"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Saturday, August 7, 2021

Berhujah Dengan Covid19?!!.....

Bismillah Calligraphy 2.svg

Wahai Covid19,
Aku makhluk Allah.
Engkau juga makhluk Allah.
Allah kurnia aku pilihan dalam mejalani hidup ini,
Namun Allah yang menentukan segalanya, aku yakini.
Iblis Syaitan pun Allah beri pilihan.
Namun ia sombong dan Engkar.
Engkau juga aku rasa Allah beri pilihan.
Tidak kiralah engkau ini berasal dari makmal 
atau pasar ikan dan haiwan dari Wuhan....

Wahai Covid19, periksalah diri.
Bukankah engkau juga Allah beri pilihan yang mencukupi
Janganlah melapaui batas tidak sedar diri.
Ingatlah, Allah itu maha memerhati........
Janganlah engkau sombong macam Iblis Syaitan
menyusahkan manusia saban hari.
Mengganggu ciptaan golongan aku yang Allah kurnia sifat murni. 
Aku golongan 'khalifah' seperti nabi Adam
Walaupun aku belum dapat mentaati segala Arahan dan
elak segala Larangan.
Insya Allah aku tidak sombong dan aku tidak suka
menganiyaya dan menzalimi makhluk lain
Siapa pun dan apa pun yang Allah ciptakan.

Engkau berkeliaran bertebar sesuka hati mu diBumi ini.
Tidak segan silu walaupun engkau dicipta pastinya ada erti tersendiri
Mendabik dada sepertinya engkaulah yang berkuasa
Habis manusia terhampar berbagai rasa duka lara, duka nastape.
Asbab ada yang cedera tewas, dan ada yang merana. 
Termasuk rakyat biasa dan warga yang bijak pandai dan kaya raya.

Berwaspadalah engkau Covid19....
Allah memberi ciptaan golongan aku aqal fikiran yang waras cergas
Berusaha bermatian mencari formula semoga engaku lemas tewas
Bumi ini Allah cipta bukan untuk engkau bermaharaj lela
Semua yang Allah cipta ada syarat peraturan
yang semua mesti peka menjaganya.
Pada engkau juga aku rasa pasti Allah tanyakan juga semuanya.
Semua Perancangan Allah yang maha Mengetahui dan maha Bijaksana.
Dan maha Adil pada semua ciptaanNya.

Jangan engkau perlekeh doa ku memohon engkau berhenti memburu.
Doa orang beriman dan bertaqwa
dan golongan Wali Allah engkau tidak tahu
Jadi.....
Berhentilah engkau sekarang jangan tunggu-tunggu dan ragu
Allah menduga kesetiaan engkau dan kesetiaan aku
Kesetiaan aku telah kuat aku metrikan di alam Ruh dahulu...
"Alastu bi Rabbikum?, bala Syahidna...."
Engkau mungkin tidak tahu.

Jadi engkau berhentilah.....
Kita harus takut kemurkaan Allah yang maha Tinggi.
Di akhir tamatnya hidup di bumi ini kita tidak bertemu lagi.
Kesudahan riwayat hidup engkau aku tidak tahu.
Buat aku........
Semoga aku dan golongan yang lain seperti aku
Mendapat kurniaan Belas dan Kasih Sayang Allah yang maha Satu.
Inilah yang menjadi harapan ku dan saudara-saudara ku....
Aamiin ya Allah Engaku tiada sekutu.
................................


Allahu'alam.......
Ini hanya imbasan fikiran yang fakir segalanya.....


No comments:

Related Posts with Thumbnails