"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Wednesday, April 27, 2011

COMOT


Ini Comot, nama biasa bagi seekor kucing. Tapi ia istimewa bagi kami. Comot ada 3 lagi adik beradik dan semuanya berbelang hitam putih. Saya ingin berkongsi karenah mereka kerana dengannya kami memahami sedikit sebanyak sikap jiran yang kami jarang-jarang berkomunikasi.


Keemat-empat ekor suka mencelah-celah dipagar rumah dan melepasi pengawasan kami. Jiran kami ini orang Malaysia berketurunan Benggali dan mempunyai seekor anjing yang besar gagah dan  amat menakutkan.  Jenis apa saya kurang pasti. Tetapi kucing-kucing saya boleh jadi mangsa. Alhamdulilah, tuan punya anjing amat peka akan bahaya ini dan akan menangkap anak-anak kucing kami untuk dimasukan balik di kawasan rumah kami. Pembantu rumahnya seorang yang hanya berbahasa Inggeris. Seorang Filipina agaknya. Maka pembantu rumah saya tidak bebas berkomunikasi. Hal keadaan ini telah membuat kami sebagai jiran mula bercakap-cakap dan semoga mesra. Maka anak-anak kucing kami  inilah yang menjadi seperti Duta.

Tetapi hakikatnya Duta seperti ini belum mencukupi. Saya dan suami belum pun mengaturkan strategi menacri ruang untuk berdakwah kepada mereka. Kami tahu bahawa ini satu kewajiban juga, tetapi belum terdaya dilaksana. Semoga Allah membuka jalan kerana disekeliling rumah kami jiran bukan Islam ada 4 buah rumah. Ya Allah berilah kami idea bagaimana dan cara mana. Semoga di akhirat nanti kami terlepas dari persoalan ini. Ya Allah kepada Engaku sahaja kami mohon pertolongan.
Ameen. 

Comot adik beradik 
 
Ibu si Comot.

No comments:

Related Posts with Thumbnails