"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Thursday, April 28, 2011

DEMI MASA .........


Di suatu lokasi di Port Dickson

"Demi masa...." Allah bersumpah dalam surah 103, Al Asr ayat 1-3. "sesungguhnya manusia itu dalam kerugian; kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan sabar."

Berlalunya masa adalah bermakna berkuranglah umur  dan lebih dekatlah kita dengan garis penamat yang pastinya kita akan sampai. Kalau kita berbuat maksiat, maka kerugian itu tidak syak lagi. Tetapi kalau kita berbuat yang harus, maka itu boleh juga merugikan jika perbuatan harus itu tidak mendatangkan faedah yang setimpal dengan masa yang digunakan. Pergi memancing seperti gambar di atas contohnya, saya rasa ia tidak membawa munafaat yang setimpal dengan usaha dan masa. Malahan ia boleh jadi melalaikan kita dari tujuan hidup sebenar kita.

Saya jangka pendapat saya ini boleh dipertikai. Memancing adalah bentuk rekreasi minda, kata setengah orang. Kita boleh relex dan hilangkan stress. Kita boleh tahan duduk berjam-jam menanti pancing kita mengena sasaran. Bila dapat pasti seronok sakan walaupun  seronok hanya seketika.,atau berpanjangan hingga pulang ke rumah. Walaubagaimana pun  setengah orang mengatakan jika kita pergi memancing sebagai satu wasilah untuk menjalin kasih dengan anak-anak yang sedang membesar itu tidak mengapalah. Kerana sambil-sambil memancing kita boleh mentarbiah anak-anak dalam hal-hal yang berkaitan. Ini  saya bersetuju r kerana hubungan kasih dalam keluarga boleh dirapatkan melalui aktiviti rekreasi yang boleh membuatkan ahli berinteraksi. 

Ada juga kisah memancing oleh orang-orang dewasa yang  melibatkan kos dan masa yang banyak. Ini sukan, kata setengahnya. Ada perpertandingan  pula dan kadang kala diadakan di persisiran laut atau di tengah laut menggunakan bot dan alat-alat canggih. Ada juga yang pergi ke tengah-tengah hutan untuk memancing di tasik-tasik yang jauh dari manusia. Pasti mereka menggunakan  kenderaan 4-wheel drive  yang kadang kala mereka tidak begitu mampu, tetapi beli juga dengan "bergolok-bergadai". Katanya ikan-ikan di situ besar dan sedap. Mereka boleh bermalam ditengah laut dalam bot atau di dalam hutan dalam kemah-kemah biasa. Ada yang pulang tanpa apa-apa habuan pun tetapi pada hujunga minggu atau hujung bulan yang lain mereka akan pergi lagi. Semasa saya berkerja seorang pegawai saya  sememangnya memancing seperti itu dan ia memberitahu saya bahawa ia katakan pada  isteri: "Biar abang gila mancing, jangan abang gila perempuan." Isteri nya hanya mampu diam. Rasanya berbagai persoalan yang ada diminda disimpan hingga kesuatu masa.

Sehubungan ini apa yang perlu difikirkan masak-masak ialah sama ada aktiviti yang kita jalani itu memberi nilai tambah bagi diri kita dan mereka yang kita sayang dalam menjalani hidup ini. Fakta nilai tambah ini amat penting kerana jika kita tidak mendapatnya maka samalah seperti kita hanya membuang masa yang amat berharga bagi kita. Dan nilai tambah ini pula semestinya berkait terus dengan perjalanan hidup kita sebagai Muslim mukmin yang sentiasa memegang prinsip mentauhidkan Allah dalam semua gerak geri. Jika ini tidak ada, maka bukan sahaja aktiviti yang kita buat itu tidak ada nilai tambah malahan ia memberi nilai negetif.

Sama-sama kita fikirkan.

No comments:

Related Posts with Thumbnails