"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Monday, March 26, 2012

BUNGA SENGKEL

 
INI BUNGA POHON SENGKEL 

DAUNYA BUAT ULAM 

Cerita nostalgia di kampung. Cerita kakak sulung saya. Saya sebenarnya rindu. I miss her. Apakan daya. Sudah hakikat hidup. Allahyarham kakak saya yang sulung boleh membaca selepas mengikuti  kelas dewasa ketika perang dunia pertama. Maka ia hanya jadi suri rumah tetapi apabila berpisah dengan suaminya ia menjadi ibu tunggal yang membesarkan 3 orang anak dan terpaksa berkerja kuat. Ia meninggal dunia dalam umurnya 88 tahun pada tahun 2007.

Kakak saya ini very resourceful orangnya. Pandai cari daun-daun di belukar dan kebun keliling rumah untuk pucuk ulam dan lain-lain sayuran. Of course, lepas tahun sembilan puluhan, tak ada peluang lagi. Semuanya  habis ditebang. Yang tinggal sedikit sahaja yang kakak keenam saya  warisi dan tanam di keliling rumahnya  mana yang sesuai.
Inilah warisan untuk anak cucu saya lihat. Kalau tidak,  generasi cyber sekarang ini pokok rambai pun tak kenal. Mungkin pokok padi pun tak kenal. Daun buat ketupat pun tak tahu sebenarnya dari mana datangnya. Sebab itu sekarang ini sibuk kerajaan dan NGO cerita mengenai "GOING GREEN". 

Dulu kakak sulung saya pun pandai buat tempe. Semuanya dibungkus dengan daun pisang dan daun rambai dan  daun- daun lain yang sesuai yang dicari dibelukar berdekatan. (Sekarang dibungkus dengan plastik). Itulah saya ikut menjadi tahan lasak kerana selalu menolong dan meneman  kakak masuk belukar. Saya selalu mencabar anak-anak saya tentang daya ketahanan. Anak-anak sekarang terlalu lemah berbanding anak-anak dulu. Saya mewarisi kebolehan buat tempe itu tetapi sekarang sudah tidak pernah cuba. Saya kata pada anak-anak, saya pakar nak tahu tempe mana sedap dan yang mana tak sedap dengan melihatnya sahaja. Waktu itu saya belajar juga bagaimana memunafaatkan tempe yang "Shelf Life"nya sudah over due. Tempe tidak pernah terbuang. benar-benar ikut ajaran Nabi saw supaya tidak membazir makanan. Alhamdulilah.

Itu dulu cerita nostalgia. Bila samapi umur dewasa seperti ini sering teringat masa kecil dan masa muda dulu. Semoga kini sudah dapat mengatasi kekurangan dan kelemahan mengikut kemampuan dan semoga Allah mengampuni kesemuanya. Line QUEUE saya  sudah semakin pendek. Semoga Allah melindungi dan merahmati.

...

8 comments:

Kaktiny said...

Assalamualaikum Aunty Sobah..

Aunty ada cara nak memanfaatkan tempe yg dh overdue?..

Apa yg boleh dilakukan ye aunty?..
tiny suka makan tempe.. dan skrg kalau beli kt kedai, semua dlm plastik (susah nk cari yg berbalut daun lagi dah)..

.. tapi, kekadang bila tak sempat nk masak, 3-4 hari tgk dh berkulat.. dh kena buang.. sayang sgt!..

kalau ada cara yg boleh dibuat utk tak payah buang, jazakillahu khair.. tak le membazir di tong sampah!.. (kufur nikmat tu kan!!.. huhuhuhu..)

Werdah said...

Assalamu'alaikum kak

Semoga sentiasa dalam rahmat kasih sayang Allah.

Membaca N3 ni menjadi nostalgia juga kepada saya.. membesar di kampong, selalunya mak akan sediakan ulam-ulaman seperti pucuk setang, pucuk beka, daum selom, pucuk paku..dan daun ni rasanya saya tak pernah cuba ..

Saya juga suka tempe.. ingin juga tahu cara memanfaatkan tempe yg overdue tu..

Temuk said...

Assalamualaikum, ngasobahseliman
Kita di kampung dulu, sudah lama "going green". Malangnya, kampung2 sekarang ni sudah alami macam2 pencemaran pula, dari segi fizikal dan sosialnya.

Saya pun selalu teringat, "giliran sampai" (pastilah) semakin menjadi dekat. Mugo2 diparingi pengampunan!

ngasobahseliman said...

Dear Tiny. Cara masak tempe yang dah lanjut tempuh itu aunty buat cara Jawa masak. Ia dicampur dengan pucuk ubi yang sudah direbus dan di toskan. Masukan tempe dan daun ubi dalam santan pekat (betul-betul pekat). Rencah / bumbunya cili padi ditumbuk dengan ikan bilis dan bawang putih dan bawang merah dan sedikit halia. Masukan dan gaul sampai sebati. Semua bahan mengikut cita rasa masing-masing terutamanya dari segi pedasnya. Orang jawa akan tambah sedikit gula. Garam memang pasti. Api slow sahaja supaya mendidih tetapi santan tak pecah. Cuba try. Warisan Jawa.

ngasobahseliman said...

Salam Werdah. Kalau nak cuba tempe cara Jawa Totok itu, lihat nota saya dalam komen pada KAKTINY diatas. Terima kasih berminat.Dia kena pedas dan santan mesti pekat supaya hilang rasa tempe yang dah lanjut tempuh itu. Kalau tak suka pun tak ape. Saya suka sebab dah biasa dari kecil dan ada nilai sentimental. Saya rasa tak pernah dibuat oleh orang lain. cuma kereativiti keluarga pendatang macam saya. Cubalah. Mana tau suka.

ngasobahseliman said...

Salam Pak Temuk. Memang teringat laluan hidup semasa dulu. Sekarang sudah amat berbeza. Anak-anak pun tidak lagi menganggap budaya orang dulu itu ada yang baik dan boleh dicontohi. Sayang sekali pada hemah saya kerana budaya sekarang tidak lagi menganggap penting bermesra dengan orang-orang tua semacam saya dulu. Mungkin Pak Temuk tidak merasaka begitu kerana laluan hidup kita berbeza-beza. Walaubagaimana pun saya berdoa semoga apa jua cara mengemudi bahtera hidup, mereka tidak lari dari panduan yang sharie. Sama-sama kita doa demi kesejahteraan ummah. Terima kasih sudi mamper.

Werdah said...

Salam lagi sekali kak

Tersenyum saya kat sini kak.. jawa totok ya.. saya bermenantukan dua orang keturunan Jawa kak.. seorang tu tak berapa sangat cakap jawanya tapi yang kawin baru-baru ni bercakap melayupun ada slanga jawanya.. cakap fasal masakan jawa ni saya memang suka masakan tempe yang bercampur kacang, suun, yang selalunya mereka masak masa kenduri perkahwinan..

Kak, jika diikutkan kita ni semuanya pendatang agaknya kan, sebabnya saya ni keturunan petani siam cakappun ada slang kelantan sikit-sikit, sebelah suami pula arwah bapanya orang petani macam saya dan arwah ibunya keturunan mendeleng.. begitulah kehendak Allah kan..

ngasobahseliman said...

Dear Werda, Ada orang Jawa yang malu mengaku Jawa pun ada. Dia malu dia keturunan pendatang. Kenapa malu? Saya seronok. Hanya yang berani membuat perubahan sahaja yang berani berhijrah. Kan gitu....

Related Posts with Thumbnails