"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Friday, April 20, 2012

......DARI HAL GINSENG, STRAWBERRY DAN WORLD CUP




Ini gambar akar ginseng. Tidak jelas tetapi yang terbaik yang dapat diambil.

Ginseng dari Korea adalah yang terbaik di dunia. Itu maklumat gedong kerajaan yang kami lawati.  Kami dimaklumkan oleh pegawai yang memberi penerangan pada kami  bahawa jenis yang terbaik adalah akar yang dituai selepas 6 tahun. Tetapi yang biasa diexpot adalah yang dituai selama 4 tahun sahaja. Kos adalah faktor mengapa hanya sebahagian sahaja yang ditanam hingga 6 tahun. Dan yang jenis 6 tahun ini ianya tidak diexpot dan hanya kegunaan dalam negeri sahaja. Saya berfikiran mengapa demikian. Agaknya yang baik untuk orang Korea sahaja dan yang kurang baik diexpot. Saya tidak tertanya pada pegawai berkenaan.

Ginseng adalah termasyor dengan kesan 'perubatan' yang mujarab. Suami dan saya serta seorang teman tertarik pada jenis yang baik untuk menurunkan kadar cholesterol dibadan dan perjalanan darah. Harganya mahal dan buget pelancungan kami tidak mencukupi. Maka kami kongsi membelinya dan seorang membayar lebih kurang RM1,500/- sahaja. Tetapi ada sejenis lagi yang baik untuk resdung. Maka saya membelinya juga untuk anak lelaki saya yang amat bermasaalah dengan sinusnya. Harganya juga RM1,500/- tetapi tiada yang berminat untuk kongsi membelinya. Kami berharap ikhtiar kami ini Allah makbulkan.




Sebelum kembali semula ke bandaraya Seoul dari daerah luar bandarnya, kami dibawa ke ladang strawberry. Kawasan perkampungan yang terletak di celah-celah kawasan gunung nampak teratur dan bersih. Di ladang itu kami diberi peluang memetik strawberry dan memakannya. Kami hanya dibenar memilih sendiri sebanyak 6 biji sahaja dan yang lain kami dihidangkan dengan strawberry yang sudah terkumpul. Maka kami memilih yang besar-besar. Amat manis rasanya. Tidak seperti strawbwrry di Cameron highlands. Itu kurnia Allah yang berbeza. Tapi orang Korea murah hati dan kami makan sepuasnya. Kemudian kami ditawarkan untuk membeli. Ada ahli yang membeli buah tetapi kami membeli Jam Strawberry yang diproses tanpa gula.

Sebahagian dari ladang strawberry itu.

Ladang ini diurus secara co-operative dalam kampung itu. Nyata lebih baik dari segi pemasarannya. Di bawah ini foto yang saya rakam sebagai kenangan.






Di Seoul selain dari Masjid yang satu  itu tidak ada kemudahan solat di mana jua. Maka pemandu pelancung kami berusaha mencari jalan untuk memberi kemudahan tersebut. Ada yang kami ubah suai dewan makan di restoran untuk solat dan ada yang kami solat di bilik persalinan di Stadium Bola yang pernah digunakan untuk pertandingan WORLD CUP  bola sepak 2002 di mana pasukan Korea agak berjaya keperingakat yang membanggakan negara walaupun tidak keperingat separuh akhir atau akhir. Stadium itu dijadikan musium dan saya melihat-lihat sambil membuat perbandingan dengan Malaysia tentang kegigihan mereka dalam menaiktaraf sukan dan olahraga negara. Tiada bandingan. Saya berpendapat Malaysia kurang serious dan kurang ikhlas. Ini saya perhatikan semasa saya bertanggongjawab membina Sekolah Khas Sukan untuk Kementerian pendidikan dalam tahun tujuhpuluhan dan lapanpuluhan. Kemudahan fisikal tidak cukup canggih dan jenis makanan dan pemakanan pun begitu  kerana tidak cukup peruntukan bajet. Tetapi Malaysiakan negara kaya. Di mana kekayaan kita itu agaknya. Maka hingga kini kita belum lagi terserlah selain dari Badminton dan sedikit-sedikit yang lainnya.

Lebih baik lagi jika Malaysia mahu mempelopori sukan dan olahraga dari perspektif Islam. Fikiran Rakyat bagaimana ya?
Di bawah ini kenangan Stadium Worlad Cup 2002 dan kami bersantai sejenak sambil berfikir.


Bersantai di Stadium selepas solat.

...

2 comments:

Werdah said...

Assalamu'alaikum kak

Semoga sentiasa beroleh kesejahteraan dan dalam redha Allah.

Kebetulan pada awal April anak saya yang baru berkahwin telah ke Soul selama seminggu, jika terserempak dengan kakpun pasti tak kenal.

Hanya sedikit bawa buah tangan termasuk sedikit buah strawberry.

ngasobahseliman said...

Salam Werda. TQ baca episod saya. Kebetulan ada satu young couple berhoneymoon dalam kumpulan saya. Tapi tak mungkin itu. Tak ingat nama. Tetapi suaminya a free-lance photographer. Small world kalau ia.

Related Posts with Thumbnails