"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Wednesday, June 1, 2016

1 Jun 2016, Permulaan dan semoga berterusan........




1Jun 2016 seperti tarikh keramat buat saya.

Hari ini saya mulakan haluan baru mendampingi Masjid setelah lebih 3 bulan saya menyendiri. Ramai kekawan bertanya melalui Whatsapp tetapi saya terus mendiamkan diri. Sayu rasa di hati tetapi saya mahu meyakinkan diri bahawa ada kalanya dalam hidup ini kita tidak perlu berhubungan jika tidak amat perlu. Ketika itu saya sedang melalui satu fasa hidup yang amat mencabar keperhatinan saya sebagai seorang dewasa tua dalam menghadapi karenah hidup. 

Saya menyendiri sebagai satu "coping strategy"  untuk berfikir dan menghayati erti sebenar-benarnya apa itu kebergantungan penuh pada Allah. "Hasbiallahu wanikmalwakil" . 

Rasa seperti saya mahu melarikan diri dari satu reality hidup dan mencari reality lain dengan harapan dapat mengatasi rasa hati yang penuh kekecewaan dan minda yang agak kebingungan. Alhamdulilah dalam jangka masa yang tidak disangka-sangka Allah bagi saya rasa untuk berkeyakinan bahawa apa jua yang berlaku, kita tidak perlu gusar. Allah maha melihat dan maha mendengar dan Dia maha mengetahui apa yang tersembunyi dan apa yang nyata.

Maka saya letakan jauh-jauh apa jua karenah yang ada dan meyakinkan diri bahawa apa yang Allah tentukan itulah yang paling baik bagi diri saya. Saya mencuba sedaya upaya mengikhlaskan diri dan meneruskan perjalanan hidup mengikut kemampuam fitrah seorang yang dewasa tua dan cuba meyakinkan diri bahawa tidak ada halangan yang tidak boleh di atasi dengan pertolongan Allah.Esuk juga Allah yang punya.

Saya terus cuba melihat dengan mata hati keindahan hidup yang sementara ini dan cuba memfokus apa yang akan kita lalui di Akhirat nanti. Hidup ini satu illusi dan yakinlah bahawa senang atau susah, ia tidak lama. Hidup di dunia ada akhirnya dan kita harus tumpu ingatan dan usaha untuk akirat yang kekal abadi.





Maka saya menumpang seronok usaha anak menantu saya memulakan hobi menanam pokok bunga di depan patio rumah saya. Bersyukur atas segala nikmat yang Allah kurnia tanpa kita minta dan kita rayu. Di sisi Allah semuanya indah asal sahaja kita tahu menghargainya. 

Aktiviti ini punya nilai terepi minda dan hati buat saya dan juga aktiviti seperti melancung dan kerja-kerja kebajikan. Saya katakan terepy tetapi kata anak saya yang punya dua orang anak istimewa mengatakan anak-anak OKU punya caranya sendiri untuk mengatasi kekurangan yang ada pada diri mereka. Cara itulah yang juga dikatakan sebagai 'coping strategy' yang saya sebut di atas. Dengan bahasa yang mudah saya suka katakan ia adalah cara kita melawan pemikiran negatif supaya kita tidak tenggelam dalam situasi yang merugikan kita di dunia dan akhirat.

Semoga Allah menunjuki jalan dan hasrat saya meneruskan program dan aktiviti sebagai wasilah mencari redha Allah akan kesampaian dengan izin dan Rahmat Allah semata-mata.

Sebagai mengakhiri catatan ini saya turunkan pokok-pokok bunga yang sedang diuji tanam oleh anak menantu perempuan saya.








Hingga lain kali, semoga hasrat mengikuti program dan aktiviti masjid 
di Bulan Ramadhan kesampaian.


......

No comments:

Related Posts with Thumbnails