"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Wednesday, June 29, 2016

Menjelang Syawal, rindukan anak pulang....




Ramadhan Kareem insya Allah akan melabuhkan tirainya seminggu lagi. 
Kami dalam keluarga mengambil sedikit masa
 berbincang mengenai tibanya Syawal dan hasrat berkumpul semua
 ahli keluar kecil dan besar.

Kakak saya yang punya anak angkat yang sudah lama tidak pulang rasa
amat sayu dan bercakap ditelefon dengan suara yang tersekat-sekat.
Alhamdulilah pagi ini selepas solat Subuh Ustaz yang berceramah menitipkan beberapa ayat alQuran untuk doa dan zikir memohon hajat pada Allah swt untuk berbagai tujuan.
Saya ambil perhatian satu sahaja yang berkaitan 
dengan maslahah kakak saya.

Kata Ustaz: AlQuran Surah Yusuf, Ayat 68 boleh diamalkan sebagai zikir dan dengan izin Allah insyaAllah tertunai hajat di hati.

A068
Dan ketika mereka masuk menurut arah yang diperintahkan oleh bapa mereka, tidaklah perintahnya itu dapat menyelamatkan mereka dari apa yang telah ditakdirkan oleh Allah sedikitpun, tetapi yang demikian itu hanyalah melahirkan hajat yang terpendam dalam hati Nabi Yaakub. Dan sesungguhnya ia orang yang berilmu, kerana kami telah mengajarnya (dengan perantaraan wahyu); tetapi kebanyakan manusia tidak mengetahui (akan rahsia takdir Tuhan).

Pulangnya saya dari Masjid saya lihat Surah Yusuf dan saya baca bersekali dengan ayat 64 hingga 69 untuk memahami latar belakang yang lebih jelas.
Saya baca juga dari nota kaki dalam AlQuran (AL-HAMBRA) dengan tafsir ringkas ayat-ayat pilihan. Lihat muka 243 yang mempaparkan cerita ringkas kisah Nabi dan Rasul. Ia itu cerita bagaimana Nabi Yaakub berbicara denagan anak-anaknya untuk mempertemukan semula Nabi Yusuf AS dengan adik kesayangannya, Bunyamin.

WaAllahu'lam. Sila rujuk ustaz-ustaz yang pakar.

Semoga tertunai hajat kakak saya semoga anaknya pulang dengan izin Allah.
Aameen ya Rabb....


...foto ehsan google...

No comments:

Related Posts with Thumbnails