"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Friday, December 2, 2016

Baung Power.....memang power.

Sehari sebelum Hari Ihtifal SmarTop kami ke Bukit Gambir menziarahi saudara sepupu teman partner saya. Dia merekomenkan kami pergi makan gulai ikan baung di bandar Bukit Gambir. Cara mereka bercerita memang best untuk cuba makan. Saya bukan kaki makan tetapi ikut sahaja kerana selalu saya katakan pada anak-anak dan siap jua : "Those who are not adventurous in food, are not adventurous in anything." Maka ia sentiasa menjadi cabaran pada saya. 
Image result for gambar ikan baung



Di bawah ini Restaurant yang kami berhenti ingin cuba Baung Sedap, katanya. Restaurant biasa sahaja tetapi kelihatan ramai pelanggan walaupun sudah jam 3 petang. Kami duduk dan melihat-lihat menu dan makanan untuk dipilih. Ada yang masak asam pedas, adayan masak asam dan ada yang masak lemak berkunyit. Kami pilih yang masak asam pedas dan masak lemak.



Untuk menulis entry ini saya google untuk tahu apa ikan Baung ini. Dibawah ini saya salinkan dari Wikipedia. Kemudian saya lihat gambar-gambar dalam google. Berbagai rupa specie dan berbagai saiz. Di atas adalah satu contoh sahaja.


Ikan Baung atau nama saintifiknya Mystus spp. adalah tergolong dalam ikan airtawar yang terdapat di negara-negara ASEAN termasuk di Malaysia.
Ikan baung terdapat dalam sungai termasuk sungai Kalimantan Tengah dan ukurannya mampu mencapai 20 kg. Umpan yang digunakan untuk memancing ikan ini biasanya adalah induk semut (rangrang) yang berwarna hijau terang, satu kail biasanya dikaitkan 5 hingga 10 ekor induk semut tersebut, atau mengunakan cacing tanah yang besar atau usus ayam. Menurut penduduk setempat ikan baung sekitar 60-an ke bawah memancing ikan ini dengan sabun.
Ikan baung biasanya dielakkan sekiranya berlaku kecelakaan di sungai karena pernah dijumpai jari manusia di dalam perut ikan baung. Tapi rasa ikan baung ini tidak ada bandingnya apalagi selepas dibakar atau dipesmol (acar kuning).
Image result for gambar ikan baung



Gambar di atas ini juga dari ehsan google. Kami tidak ambil foto apa yang kami makan. Tetapi lebih kurang inilah yang kami pilih. Memang Power kata teteman saya. Saya biasa sahaja. Bukan tidak bersyukur dapat makan. Cuma itu hanya tabiat sahaja. Kalau suami saya ada pastinya dia akan menyukainya dan rasanya dia juga akan kata "Baung Power".

Siapa ke Bukit Gambir, cubalah. Rezki jangan ditolak.
Alhamdulilah. Allah maha pemberi Rezki.
Sedapnya makan adalah kurniaan Allah. Allah maha Adil pada hamba-hambaNya. Makan apa jua yang biasa- biasa pun boleh rasa sedap.
Deria pancaindera Allah  sahaja yang berkuasa semuah.
Bersyukur kita atas apa jua kurniaanNya.


.....

No comments:

Related Posts with Thumbnails