"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Tuesday, December 13, 2016

Ingin jadi Bilal.....






Sudah tiga hari saya kurang sihat kerana terseliur pinggang. Susah untuk aktif dan saya gunakan masa melihat u-tube hampir seharian selain tidur dengan harapan sakit pinggang boleh berkurangan.

Saya banyak melihat dan mendengari cerita-cerita Maulidur Rasul. Tersayu rasa dihati mengimbas semula berbagai penulisan yang berkaitan dengan perjuangan Rasulullah. Amat jauh dirasakan usaha pengabdian diri. Ibarat setitik air dilautan. 

Terkenang juga cerita-cerita sahabat dalam perjuangan menegakan Kebenaran. Menayakan pada diri apa sumbangan dalam membangunkan ummah. Pertanyaan yang amat besar dan sukar dijawab kerana sumbangan pada keluarga dan negara pun masih jauh tercicir di belakang. 

Dalam termenunung-menung mengingati Rasulullah Saw tiba-tiba saya teringatkan bilal....... Bilal Ibnu Rabah. Dia muazin Islam yang pertama yang di lantik oleh Nabi dan Rasul kesayangan kita... Muhammad salallahualaihiwasalam. Banyak juga kisah-kisah yang menyentuh hati yang saya baca atau saya dengari di sessi-sessi ceramah, betapi kental pegangan Aqidahnya walaupun dia hanya seorang hamba abdi. Saya mengimbas ingatan bagaimana beliau diseksa oleh majikannya supaya tidak mengaku dan tidak mempercayai ajaran Nabi kita. Dia diikat dan diletak ditengah-tengah panas dan dihempap batu. Namun ia tetap kata "Ahad..Ahad." Maksud nya Allah itu satu dan tiada yang serupa dengannya.

Saya membaca sebuah kisahnya yang amat membuat saya rasa terharu dan insaf kerana rasa kasih sayang saya pada 
Rasulullah Saw tidak sehebat kasih sayang Bilal pada Nabi kita. Setelah Rasulullah wafat ia berpindah dari Madinah ke Syria. Suatu hari ia mimpikan Rasulullah yang bertanyakannya mengapa dia tidak datang menziarahinya di Madinah. Rasulullah rindu padanya. Ia terjaga dan terus menangis sekuat hatinya kerana merindui Rasulullah yang kini merasai Rasulullah juga merinduinya. Lantas ia membuat persiapan untuk pergi ke Madinah. Sampainya di Maqam Raslullah saw Bilal tidak dapat menahan rasa hatinya dan terus menangis. Sayidina Abubakar cuba menenangkan Bilal. Ia juga minta Bilal melaungkan adzan pada hari itu. Bilal enggan kerana amat sedih hatinya teringatkan Rasulullah saw. Tetapi apabila cucu Rasulullah Hasan dan Husin meminta ia adzan, Bilal tidak dapat menolaknya. 

Maka hari itu ia adzan. Terperanjat seluruh penduduk Madinah kerana tidak menyangka Bilal akan kembali. Dan lebih dari itu mereka lantas teringatkan seolah-olah Rasulullah saw ada bersama mereka. Tetapi Bilal tidak dapat menghabiskan adzannya kerana terlalu sebak di hatinya. Dalam satu riwayat mengatakan ia seperti nampak kelibat Rasulullah berjalan dari rumahnya ke Masjid...... dua hubungan Ruh yang manusia biasa macam saya tidak dapat sama-sama memahami dan merasainya. Semoga suatu hari nanti dapat kurniaan seperti itu. Aamiin, ya Rabb.......

Terlalu rinkas catatan saya di atas. 

Catatan asalnya amat menyentuh hati sanubari saya dan saya turut mengalirkan air mata. Lantas timbul penyesalan di hati kerana saya kurang mengingati Rasulullah saw. Tidak seperti Bilal dan seperti sahabat-sahabat baginda yang lain. Saya kurang berselawat pada baginda dan kurang melaksana apa yang disarankan olehnya. Dalam baki umur yang ada semoga saya dapat mencontohi amalan-amalan kekasih Nabi dan semoga dapat bersama Baginda di Hari Akhirat nanti.


Mohon keampunan Mu ya Rabb,.... semoga mendapat Syufaat Rasulullah di hari yang tidak ada pertolongan melainkan pertolongannya.

Aamiin ya Rabb....


......Gambar hiasan ehsan carian google.

1 comment:

PAK SUKIMAN said...

saya Sukiman seorang TKI DI MALAYSIA
pengen pulang ke indonesia tapi gak ada ongkos
sempat saya putus asa apalagi dengan keadaan susah
gaji istri saya itupun buat makan sehari2. sedangkan hutang banyak
kebetulan istri saya buka-buka internet Dan mendapatkan
nomor MBAH KASSENG (0853-4288-2547) katanya bisa bantu orang melunasi hutang
melalui jalan TOGEL dan dengan keadaan susah, terpaksa saya
hubungi dan minta angka bocoran TOTO DAN MAGNUM
angka yang di berikan waktu itu 4D
ternyata betul-betul tembus 100% alhamdulillah dapat 269.jt Oleh Karna itu saya posting no HP MBAH KASSENG ini supaya saudarah-saudara ku di indonesia maupun di luar negri yang sangat kesulitan masalah ekonomi (kesusahan) jangan anda putus asa. Karna jalan masih panjang yang penting anda tdk malu atau takut menghubungi MBAH KASSENG. Semua akan berubah Karna kesuksesan ada pada diri kita sendiri. Yakin dan percaya bahwa itu semua akan tercapai berkat bantuan dari mbah AMIN.
MBAH KASSENG
NO: 0853-4288-2547 / +6285-342-882-547

Related Posts with Thumbnails