"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Monday, October 31, 2016

Koperasi boleh membantu ? .....






Sejak saya kecil Koperasi sudah wujud. Saya ingat emak saya asyik cerita koperasi dengan kekawan penoreh getah waktu itu. Mungkin namanya berlainan. Saya tidak ingat. Tetapi prinsipnya ialah membuat sesuatu secara kerjasama dan keuntungannya dikongsikan. 

Kini konsep Koperasi sudah bertambah baik, kata kakak partner saya semasa saya berada di Tangkak beberapa bulan yang lalu. Koperasi boleh membantu kita mengurus usaha perniagaan untuk mendapatkan dana bagi membanunkan terus projek Tadika dan Taska yang kami urus sekarang. Saya kurang yakin kerana kurang ilmu dan kurang pengalaman. Maka partner saya mengarahkan seorang anak angkatnya untuk mengkaji kemungkinan SmarTop menubuhkan Koperasi bagi tujuan ia menjadi pemaangkin dalam usaha kita untuk maju membesar dan membaiki qualiti pendidikan awal kanak-kanak.

Widad nama anak muda yang kami tugaskan. Ia bersungguh-sungguh membantu kami kerana sekarang ini agak sukar mendapatkan pekerjaan dan dia sukarela membantu asalkan sahaja semua kos pengurusan SmarTop yang tanggong.

Saya tidak ambil berat dalam usaha ini. Bukan senang menukar pemikiran seseorang termasuklah saya. Saya kurang yakin kerana keluarga suami saya adalah dalam bidang perniagaan dan saya perhatikan semestinya ada komitmen yang jitu jika sesuatu tindakan mahu mencapai hasi.Dalam koperasi saya kurang yakin akan fakta komitmen kerana keuntungan dikongsiakan. Hmmmm.......

Teman saya sabar dengan sikap saya dan terus memantau Widat. Hah! Widak bekerja kuat dan saya dimaklumkan tentang kemajuannya dari masa kemasa.

Akihnya siap dan penubuhan Koperasi di luluskan oleh Jabatan Koperasi Negara. Minggu lepas kami dipanggil untuk diberi penerangan seterusnya dan untuk memahami segala undang-undang dan peraturan yang wajib dipatuhi.

Senyum lebar partner saya kerana dapat mengatasi dan mencabar pemikiran saya yang seperti sudah jumud mengenai hal Koperasi. Foto di atas saya rakam untuk fail saya yang berasingan. Saya cuba yakinkan diri saya supaya berusaha kuat dalam satu venture yang memerluka komitmen yang tinggi. Mohon doa para pengunjung blog saya ini semoga usaha ini mencapai kejayaan dalam masa yang ditentukan dalam perundangan. Semoga ia dapat menjana dana bagi SmarTop secara berterusan.



Sebelum beredar kelihatan Widad mendapatkan segala maklumat yang diperlukan dari Pegawai Koperasi yang berbaju biru itu. Semoga Allah menurunkan pertolongaNya pada kami dan semoga kami dapat membantu masyarakat yang kurang mampu di Daerah Tangkak dalam Pendidikan Awal kanak-kanak dan membantu anak-anak muda yang memerlukan pekerjaan sebelum mereka melangkah ke bidang kerjaya yang mereka minati. 







Hingga lain kali.......
Breakfast pagi itu dan semua yang berlaku membuat kami bersyukur.....
Tiada kekuatan melainkan dengan kekeuatan Allah..

......

No comments:

Related Posts with Thumbnails