"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Wednesday, March 18, 2020

"LockDown"...Tetapi masih ada pintu terbuka.

Bismillah
Subhanallah. Sudah 3 bula berlalu dan kita masih tenggelam dalam suasana ketakutan menghadapi wabak Coronavirus aka Covid-19 . Malaysia baru mula kalang-kabut kerana tidak menyangka kita akan terkena virus seperti ini walaupun kita sudah melihat bagaimana negara China, Iran dan Italy  dan lain-lain bergelut mahu mengatasi musibah ini.

Banyak pendapat telah disuarakan oleh banyak pihak mepersoalkan bagaimana wabak ini boleh wujud dan bagaimana seharusnya sesebuah negara harus menanganinya.

Saya cemas mendengarinya dari Media massa. Saya dan keluarga cuba bertengan kerana yakin tidak ada suatu akan berlaku tanpa hikama dari yang maha Pencipta. 

Sebenarnya dalam alQuran perkara ini sudah dimaklumkan akan berlaku. Saya tidak pandai berhujah dalam hal ini dan cuma tergerak hati berkongsikan Ayat di bawah ini yang seorang teman cuba menerangkan pada saya.

A133

(Allah berfirman): Kami pun menghantarkan kepada mereka taufan, dan belalang, dan kutu, dan katak, dan darah, sebagai tanda-tanda dan bukti yang jelas nyata, maka mereka juga tetap berlaku sombong takbur dan menjadi kaum yang menderhaka.
(Al-A'raaf 7:133) |

Manusia sombong dan takabur. Bukan China sahaja yang sombong dan takabur dan menzalimi kaum yang beragama Islam seperti kaum Uyghur. Sebenarnya yang sombong dan takabur itu ada pada semua manusia, cuma bezanya ada yang cuba menjauhinya melalui  prinsip Iman dan Taqwa teradap Allah swt. yang mencipta segalanya di Langit dan di Bumi dan berkuasa mutlak atas segalanya jua.

Maka wabak Covid-19 ini bermula di Wuhan China walaupun negara China sekarang mengatakan bahawa Virus itu dihantar oleh Amerika Syarikat. SUSAH MANA SATU YANG BENAR TETAPI PADAHNYA AMAT BAHAYA BUAT SEMUA GOLONGAN MANUSIA YANG SEKARANG INI SUDAH DIISYTIHAR SEBAGAI SATU PANDEMIC.

Termasuk di Malaysia.

Foto dibawah ini saya dapatkan lalu Google yang menunjukan suasana semasa Lockdown di China. Saya ngeri tetapi cuba tabah menghadapinya.

Malaysia belum Lockdown tetapi sudan banyak larangan yang mesti dipatuhi mengikut undang-unadang yang sah. Hari ini semua sekolah dan Universiti tutup dan berbagai gedung perdagangan juga di arah tutup. Banyak lagi peraturan yang perlu dipatuhi. 


Hubei will keep its schools shut until at least March 1 to control the coronavirus outbreak, the Communist Party-run People's Daily newspaper said, citing the local education bureau. [Getty Images]

Semoga kita di Malaysia akan dapat mengatasi masalah wabak ini dengan bijaksana dan teratur. Janganlah banya melaungkan kritikan tetapi tidak membantu.

Kita harus berlapang dada dan membantu pihak yang berkuasa untuk sama-sama berusaha mengikut kemampuan untuk mengatasi masalah yang ada.

Janganlah kita kalut tidak menentu. Jika LOCKDOWN sejkali pun PINTU RAHMAT ALLAH masih terbuka. Lihat Ayat alQuran dibawah ini:

A110

Dan sesiapa yang melakukan kejahatan atau menganiaya dirinya sendiri (dengan melakukan maksiat) kemudian ia memohon ampun kepada Allah, nescaya ia akan mendapati Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.
(An-Nisaa' 4:110) |

Allah sentiasa buka jalan buat hamba-hambanya. Tetapi kita harus mengaku akan segala kesilapan kita dan mohon Keampunan. Pintu Taubah sentiasa terbuka. Wabak ini adalah antara petanda akhir zaman. Semoga Allah melimpahkan belas kasihanNYA dan kita akan dapat melepasi Wabak ini.
Aamiin ya Rabb.....


No comments:

Related Posts with Thumbnails