"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Wednesday, February 16, 2011

Berlalunya 12 Rabiulawal.



Maka berlalulah 12 Rabiulawal 1432 H. Sambutan memperingati kelahiran junjungan kita Nabi Muhamad SAW juga berlalu dalam berbagai bentuk. Semoga majlisnya sahaja yang berlalu, tetapi komitmen kita akan berterusan dengan pertolongan Allah jua.

Contoh akhlak yang terbaik adalah Nabi saw kita sendiri. Saya dahulu adalah diantara yang leka mengenai fakta ini. Ketika itu hidup dikelilingi budaya warisan penjajah selepas Kemerdekaan. Itu kelemahan dan kekurangan saya. Kini saya berdoa semoga saya dapat menepati contoh segala sifat mulia yang ada padanya sesempurana mungkin dan semoga di akhir hidup ini Allah meredhai.


Ini gambar di Dataran Masjid Nabawi, saya rakamkan pada bulan Ramadhan 1431, bersamaan Ogos 2010. Rindu rasa hati tidak terkira. Mungkinkah dapat berkunjung lagi. Hadith mengatakan: Menziarahi Rasulullah ketika wafatnya adalah seperti menzirahi ketika hidupnya. Saya rasa rugi  kalau kita pergi menunaikan fardhu Haji tetapi oleh kerana terlalu sibuk, maka tidak ada kesempatan untuk pergi Ke Madinah menziarahi. Kata setengah kawan saya: jika kita benar-benar mencari kesempatan itu dengan penuh ikhlas maka pasti Allah akan memudahkan  dan akan terjalinlah kekuatan mendirikan kebenaran. WaAllahu'alam.

Menziarahi Maqam Rasulullah saw adalah satu pengalaman luar biasa walau berapa kali sekalipun kita pernah menziarahinya. Sebak rasa di dada mengenang betapa rapuh ruh ini. Banyak yang tidak ditepati untuk menjadi muslim mukmin yang memegang janji. Kehidupan harian banyak yang melalaikan. Program dan projek hiburan yang direstui oleh kepimpinan tidak membantu untuk fokus kepada tuntutan hidup sebagai mukmin yang berjati diri bertekad menegakan kebenaran yang diajarkan oleh Nabi saw yang kita cintai.

Semoga Allah ganti dengan kepimpinan yang berjiwa waja, ikhlas, dan berpegang teguh pada janji untuk mengabdikan diri pada Ilahi. Semoga Allah memberi kekuatan pada diri ini dan semua yang saya kasihi mengikut jejak-jejak nabi. Ameen.

No comments:

Related Posts with Thumbnails