"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Monday, February 14, 2011

KUMAN DI SEBERANG LAUTAN



Kuman di seberang lautan,...nampak!
Kebelakangan ini ramai kita memperkatakan mengenai kezaliman bekas Presiden Hosni Mubarak, (termasuk saya). Tetapi kita memperkatakannya selepas rakyatnya memberontak. Sebelum itu kita hanya "mengutk" Mubarak dari "jauh" kerana dia sekongkol dengan Israel dan AS menzalimi Rakyat Palestine. Bentuk kezaliman yang lain kita tidak tahu, atau jika tahu kita  tidak berani berkata-kata. Kita nampak kesilapan, kekurangan dan kelemahan orang yang jauh, ibarat nampak kuman di seberang lautan.

Kita puji rakyat Mesir atas keberanian menunjuk perasaan. Semoga yang mati dikira mati Syahid. Dan semoga kita juga mempelajari sesuatu yang positif, terutamanya mengenai sikap Berani Kerana Benar. Tetapi walaupun Mubarak kini tidak berkuasa, kita belum yakin mengapa keadaan  seperti dia tidak mendapat pembelaan Presiden  Obama AS. Mungkin ada muslihat-muslihat lain yang kita belum tahu.

Tetapi Mubarak bukan KUMAN. Berilah ibarat yang lain......
"Unta di Padang Pasir, nampak.....
Jengkeng dibilik tidur tidak nampak......."
(agaknya marah ahli sastera Melayu).

Setiap yang  Zalim seharusnya kita "kutuk" sama ada ia jauh atau dekat. Kita harus berani memperkatakan yang benar. Tetapi kita seperti teragak-agak berbuat sesuatu. Mungkin kerana  kita kabur dengan definasi ZALIM, walaupun dalam alQuran banyak ayat-ayat yang memperkatakan mengenai zalim dan kezaliman. Sebab itu lah kita " tidak nampak yang dekat". Atau pun kita nampak, tetapi mengambil sikap menidakkan, atau "in denial". Kerana apa  agaknya ?

Semoga Allah menunjukkan jalan yang lurus dan sentiasa memelihara dan merahmati  orang-orang yang benar. Ameen.

No comments:

Related Posts with Thumbnails