"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Wednesday, August 24, 2011

PAUTAN KASIH @ BAITUL IBADAH







Inilah   antara wajah anak-anak yatim / miskin yang damai penuh pasrah, menunggu kami di SURAU BAITUL IBADAH, Kuang, Selangor pada hari Ahad 21 Ramadhan yang lalu. Pastinya di hati ibu bapa / penjaga  terisi doa semoga ada hati-hati yang prihatin pada mereka.

Kami yang datang mewakili Biro Muslimah, Masjid Kg. Tunku, Petaling Jaya yang sentiasa berhubung rapat dengan pihak qariah Surau tersebut untuk membantu mereka yang memerlukan mengikut kemampuan yang ada. Allah kurnia kesedaran pada Biro Muslimah  untuk bersikap prihatin membentuk satu program yang di namakan "Bersedekah Secara Istiqamah", iaitu suatu aktiviti sepanjang tahun mengutip dana untuk diagihkan pada yang berhak menerima.

Antara asnaf yang terlibat adalah mereka di atas ini yang telah kami sampaikan wang sedekah jariah dan juga wang Zakat dari ahli-ahli yang berkewajipan. Alhamdulilah, Allah menunjukan jalan yang benar  dan semoga amalan ini diterima Allah jua.




Selain sedekah pada anak yatim / miskin,  ibu-ibu tunggal juga mendapat habuan mereka. Gambar di sebelah dan di atas menunjukan sebahagian darinya. Doa di disampaikan oleh Imam  surau tersebut yang amat mengambil berat tentang kebajikan ahli qariahnya.

Selain wang ringgit, anak-anak diberikn hadiah berupa ala-alat sekolah dan makanan ringan. Mereka ceria. Alhamdulilah, kami bersyukur Allah memberi peluang pada kami untuk berbakti. Peranan saya sedikit sekali dalam kumpulan itu. Hanya masa yang dapat saya luangkan buat kali ini. Teringat semasa kecil dahulu. Saya melalui liku-liku hidup yang sama. Alhamdulilah Allah telah megurniakan Rahmatnya yang tidak terhingga pada emak dan bapak yang dapat membesarkan dan mendidik saya hingga keperingkat ini.


Gambar di atas adalah ketua rombangan, Ustazah Hjh Asmaliah Muhammad (bertudung putih), dan gambar di bawah yang sedang memberi ucapan  aluan ialah Hjh Nik Mastura Nik Omar, ketua penyelaras program. Sesiapa yang berminat untuk berbakti pada masyarakat di kawasan ini boleh lah berhubung di talian seperti berikut:
Ustazah Asmaliah......................03 - 78767786
Hjh Nik Mastura.......................03 - 78744871

Eidul Fitri akan menjelang tidak beberapa hari lagi. Semoga amalan Ramadhan dapat di teruskan dan diterima sebagai amal soleh dan mendapat keredhaannya dengan limpah Rahmatnya jua.
Ameen.

No comments:

Related Posts with Thumbnails