"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Wednesday, September 21, 2011

BERKONGSI KHIDMAT IMAM - RUGIKAH ?..................






Kelmarin dulu saya menghadiri Mesyuarat Agong Tahunan masjid tempat saya tinggal. Mesyuarat seperti itu adalah arahan JAIS katanya. Saya pergi semoga dapat memberi pandangan terutamanya atas soal pemilihan Imam  dan pemilihan penceramah yang berjadual. Ada teman yang mengatakan supaya kita muslimah ikutlah sahaja. Biar Jawatankuasa Masjid yang menentukan. Saya akur. Tetapi bila sudah mula berbincang  saya menjadi tidak akur kerana  saya rasa ada sesuatu yang saya perlu kongsikan. Tambahan pula muslimah juga perlu tahu dan perlu rasa selesa dengan Imam yang kita ikut menjadi makmum.



Sebahagian ahli qariah yang hadir pada 18 september 2011.

Kami dimaklumkan bahawa ketika ini di Lembah Kelang sukar untuk mendapatkan Imam yang baik prestasinya dan  yang mahu berkhidmat lama di sesebuah Masjid. Ini adalah kerana gaji dan elaun tidak memadai dengan kos sara hidup. Maka makin hari hal ini makin mencabar kesetiaan. Mereka perlu mencari peluang kerjaya yang lebih menjamin masa depan hidup di Lembah Kelang ini. Di masjid saya itu,  perlantikan Imam adalah melalui pengiklanan kekosongan jawatan dan proses temuduga. Kebelakangan ini kami dimaklumkan bahawa sambutan tidak menggalakan dan yang tampil untuk ditemuduga didapati prestasinya  agak jauh dari kriterior yang ditetapkan.

Maka saya mencadangkan agar ahli Jawatankuasa pergi  "merisik"  calon-calon yang berwibawa yang dikenal pasti melalui "networking" kalangan AJK masjid yang lain atau kalangan mana jua pihak yang berkaitan dan berkepentingan dengan perlantikan Imam. Dengan cara ini mungkin kita boleh mendapat calon yang memuaskan hati semua pihak. Kami dimaklumkan cara ini boleh dibuat tetapi calon-calon yang baik meminta imbuhan yang setaraf dengan kerjaya profession yang  lain. Selain dari itu mereka juga akan selalu meminta kebenaran keluar masjid untuk tugasan "persendirian" yang lain. Maka ini bererti Masjid yang membayar gajinya akan kerugian kerana Imam asyik  bertugasan diluar. Tugasan ini adalah seperti menjadi Imam di tempat lain secara jemputan khas (ad hoc)  atau memberi ceramak khas atau sebagainya di mana ia boleh memunafaatkan ilmu yang ada mengikut kepintaran dan keterampilan istimewa yang ada padanya untuk kebaikan jemaah yang lain pula.

Fenomena seperti ini biasanya tidak dipersetujui oleh AJK yang melantiknya kerana merasa rugi Masjid yang melatik tidak mendapat perkhidmatan yang sepenuhnya. Kebaikannya  dan keuntungannya hanya pada Imam itu sahaja. Rata-rata inilah pendapat AJK.

Maka di sini saya ingin bertanya.  Rugikah kita jika kita berkongsi Imam  dengan qariah lain  dan jemaah lain yang ingin menimba pengalaman baru dan mendapat ilmu yang boleh meningkatkan keimanan dan ketaqwaan mereka.

Saya berpendapat tidak rugi sama sekali jika kita berfikiran terbuka dan bersikap suka berkongsi apa jua yang boleh dimunafaatkan bersama. Suka memberi adalah budaya hidup yang baik dan amat dituntut dalam Islam.. Memberi bererti berkongsi. Saya percaya dan amat yakin bahawa mereka yang menyumbang untuk sama-sama membayar gajinya tidak akan  rugi dan usaha mereka tidak akan sia-sia  kerana khidmat Imam itu di munafaatkan  pada saudara Islam kita yang lainnya. Kita mahu melihat kesejahteraan ummah, bukan kesejahteraan persendirian atau kelompok sahaja. Kekuatan Islam adalah terletak pada kekuatan bersama. Bersatu kita teguh. Perkongsian adalah satu petunjuk kekuatan.. Islam tidak menggalakan sifat individualistik.Ukhuwah Islamiah yang kita cari-cari.

Kiran ganjaraan Allah kurnia pada hambanya bukan seperti kiraan keuntungan dari manusia kepada manusia. Kalau kita ada 5 barang, dan 3 kita beri pada orang lain maka pada kita tinggal 2 sahaja. Ustaz kata dalam Islam 5 dibahagi pada dua jawabnya sepuluh. Fikirkan.

Isu seperti ini boleh diatasi dan boleh dimurnikan dengan sesebuah Masjid itu melatik 3 atau 4 orang Imam yang boleh bergilir ganti membuat tugasan. Dengan cara ini saya yakin kita boleh mendapat khidmat Imam yang baik dan Imam yang baik itu boleh melatih dan membimbing Imam yang belum dapat mencapai potensi baiknya sepenuhnya. Dengan cara ini kita dapat juga merasa kehabatan Imam yang baik. Kalau masaalah kewanan yang dihadapi, maka seharusnya kita menambah usaha bagaimana mahu meningkatkan dana masjid untuk pembayaran gaji. Saya rasa cara ini harus dicuba dahulu sebelum mengatakan tidak mungkin dapat menambah Dana kerana ahli qariah adalah seperti yang ada. Saya berpendapat belum usaha belum tahu. Jangan terlalu  mudah mengambil keputusan yang singkat jangkaan. Kalau niat kita baik Allah akan aturkan dan kurniakan yang terbaik. Cuma ada kalanya kita tidak dapat melihat kebaikan itu serta merta.

Maka kita harus mengubah strategy pemilihan  dan perlantikan Imam supaya mencapai situasi "menang-menang". Tidak rugi berkongsi khidmat Imam. Lihat sahaja Imam Masjid Haram di Makkah dan Madinah. Mereka pun mendapat jemputan di luar termasuk negara asing. Kalau kita ikut prinsip itu saya rasa semua pihak akan lebih berpuas hati dan  kita dapat menepati objektif  besar umat Islam, iaitu Semua untuk Satu, Satu untuk Semua. Kesenagan apa jua seharusnya dikongsikan sesama Islam. Barulah orang Islam boleh merentas segala masaalah yang ada. Konsep Ibadah dalam Islam amat luas. Islam telah mengajar kita untuk membuat anjakan dalam penyelesaian masaalah.

Semoga Allah mengurniakan pertolongan atas keikhlasan kita untuk berkongsi apa jua yang wajar dalam hidup kita dan dalam Ibadah kita. Biarlah semua umat Islam sejahtera. Kita bersaudara.

No comments:

Related Posts with Thumbnails