"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Sunday, January 29, 2012

MENJELANGNYA 12 RABIULAWAL



MADINAH DI HATI KU

Saban tahun tarikh lahir mu di peringati
Saban minggu hari lahir mu juga dira'i
Aku khuatir hanya setakat itu yang diikuti

Perjuangan mu belum ditiru sepenuh hati
Rintangan yang ada dijadikan alasan untuk diam memerhati
Sepertinya nanti pasti ada orang yang mahu mengganti.

Aku lihat di sana ada yang berani menawar diri 
Mencari jalan hingga kering tulang tidak terperi.
Berjihad harta dan nyawa tanpa mengira waris yang menanti.

Umur ku berkurangan hari demi hari
Rasulullah belum ku kenal sepenuhnya hati dan budi
Solawat ke atasnya ketandusan bila fikiran ku hanyut tiada erti
Bagaiman ku fikir dapat syafaatnya nanti

Mana bisa mengharap pertolongan tanpa berjuang menegakan yang pasti
Itu pesanan Ibu dan guru-guruku yang tidak jemu menasihati
Semoga aku berdiri teguh, membujur lalu jangan khuatir mati
Rahmat Allah pasti bersama asal sahaja hukumNya dituruti 

Tugas khalifah memakmur bumi semuanya tunduk mengabdi diri
Itu menjadi sebahagian bukti Iman dan taqwa terkunci mati
Kan ku beranikan diri menyahut seruan Illahi
Walau bila, walau di mana kan ku cari pasti
Junjungan Nabi ikutan ku walau pun aku dibenci.

Wahai diri! dunia ini tidak berkekalan
Ayuh bangkit dari santai jangan sampai hanyut fikiran
Mengejar yang kabur dan menyangka itulah kebenaran
Hanya kerana tidak mahu ketinggalan dan di dunia ini takut kerugian

Ya Allah Yang maha  Kasih maha Penyayang.,
Ku pohon keampunan Mu, semoga hidup ini tiada sesalan,
Di akhir perjalanan Engkau kurnia keredhaan,
Syurga Firdaus Engaku kurnia tanpa hisab, dengan Rahmat berkekalan.
Engaku yang aku sembah dan Engkau sahaja aku mohon pertolongan,
Semoga damai hingga dipertemukan.


......

No comments:

Related Posts with Thumbnails