"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Wednesday, January 18, 2012

SUKA BERPANTUN ?










Ini sebuah PENGHARGAAN  saya   (cara saya yang tidak sepertinya) untuk Allahyarham YBhg Dato' Dr Hassan Ahmad, pakar Bahasa Melayu di rantau ini. Saya tidak mengenalinya secara peribadi tetapi menghargai  usaha-usahanya semasa di Dewan Bahasa dan Pustaka dan ketika itu  saya berkerja  di Kementerian Pendidikan. Saya suka subjek Bahasa dan Kesusasteraan Melayu semasa di Sekolah Menengah, maka saya rakamkan di bawah ini Pantun Melayu sebagai satu kenangan abadi pada Allahyarham.

Saya ada menyimpan buku "Karya Agong - Pantun Melayu"  di mana Allahyarham adalah Ketua Editor. Buku ini diterbitkan dalam tahun 2001. Semoga kerja dan usaha Allahyarham menjadi sebahagian Ilmu yang dimunafaatkan dan mendapat ganjaran dari Allah swt jua. Semoga Allah mencucuri Rahmat ke atas Ruhnya dan ia tenang dan bahagia di alam barzakh dan mendapat syurga tanpa hisab dengan Rahmatnya jua. Ameen.

Pantun- pantun ini kesemuanya dari buku tersebut yang dikaji dan diperkenalkan oleh Harun Mat Piah. Saya petik beberapa kerat pantun di bawah topik "Budi dan Adab". Semoga anak-anak muda kita menghargai dan menghayati dua nilai ini hingga keakhir hayat. Saya perhatikan nilai "BUDI" yang dianggap tinggi dalam cara hidup orang Melayu sudah makin hari makin pupus kerana dijajah nilai budaya asing yang merosakan. Nilai budi ada kaitan dengan "Akhlak" yang dituntut dalam Islam.


Cuba fikir-fikirkan:


Ada padi adalah beras
Bertanak nasi periuk tembaga
Ada budi adalah balas
Orang berbudi kita berbahasa.

Ada seekor burung helang
Suka bertenggek di atas carang
Hancur daging bercerai tulang
Budi yang baik baharulah hilang.

Ada seekor burung serindit 
Terbang ke paya makan padi 
Kepada orang tamakan ringgit
Kepada saya kenangkan budi

Akar keladi melilit selasih
Selasih tumbuh di hujung taman
Kalungan budi junjungan kasih
Mesra kenangan sepanjang zaman.

Ambil galah jolok remenia
Kait mari sampai berdiri
Kita hidup di atas dunia
Buat baik taburkan budi

Anak beruk di tepi pantai
Pandai melompat pandai berlari
Biar buruk kain dipakai
Asal pandai mengambil hati

Anak dara berkain cukin
Dari Daik bulan puasa
Tidak kira kaya miskin
Asalkan baik budi bahasa.

Anak itek matinya lemas 
Makan lenggundi di Bukit Askin
Hilanglah bahasa kerana emas
Tak tampak budi kerana miskin.

Anak merak di kampung Cina
Cari makan di kepala titi
Emas perak kebesaran dunia
Budi yang baik dibawa mati.



Sampai di sini dulu. Mungkin di entry yang lain saya petik topik yang lain. Budi dan akhlak yang kita hargai adalah yang berpaksikan Iman dan Taqwa. Kita tidak lari dari fakta ini.

....

No comments:

Related Posts with Thumbnails