"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Wednesday, March 20, 2013

Perfection vs Love....





 
ROSE ....  bunga Mawar yang melambangkan kasih sayang. kerinduan yang melahirkan rasa syhdu sebuah impian, keceriaan, .....  dan tentu sekali melahirkan kesyukuran yang tidak terhingga pada yang maha Pencipta.

Secara para-sedar kita mencari bahagia, seolah-olah kebahagiaan itu satu kesempurnaan yang mutlak dan bukan suatu perjalanan ke arah kesempurnaan. Sebenarnya tiada yang sempurna dalam perilaku kita mencari kepuasan dan mencari kebahagiaan, waimma mencari apa jua tanpa pertolongan Allah yang maha Esa, maha Bijaksana. Maka kita hanya berusaha sedaya upaya dan bermunajat memohon belas ehsan yang punya kuasa sepenhuhnya.

Apabila bercerita mengenai kesempurnaan dan kasih sayang, saya suka bercerita dengan berlatar belakangkan anak-anak SUFI di sekolah Tadika dan Taska yang saya membantu mengurus di Tangkak.  Anak-anak di SUFI datang dari berbagai latar belakang dari segi ekonomi dan  kelulusan akademik ibu bapa. Maka mereka  memerlukan perhatian yang berbeza. Anak-anak memerlukan perhatian yang memahami jiwanya. Mungkin senang sahaja bagi kita orang dewasa tetapi baginya susah tidak kepalang dan boleh membingungkan.

Sebenarnya ramai anak-anak yang memasuki Taska dan Tadika SUFI tidak ada keyakinan diri pada permulaannya. Awal-awal pagi sudah kedengaran tangisan  memerlukan perhatian untuk keselesan diri. Kini sudah tiga bulan mereka bersama SUFI dan kami sudah nampak perbezaan dalam pengendalian diri dan penyesuaian dengan teman-teman umur sebaya.  Mereka sebenarnya mahu difahami bahawa  mereka rasa kehilangan dalam suasana yang belum pernah dilalui hinggalah sekarang. Maka dalam sessi aktiviti kelas murobbiah di SUFI berusaha sedaya upaya untuk menunjukan perhatian dan kasih sayang yang boleh mempercepatkan pencapaian keyakinan diri.


Lihat usaha murobbiah ini mendekati dan mendengari anak-didiknya dengan penuh komitmen.
Interaksi seperti ini adalah perilaku seharian. Terkesan dihati saya kerana proses pemilihan untuk mengambil murobbiah amat rumit sekali. Yang ini kami amat puas hati. Alhamdulilah.


Kami di SUFI "bermesyuarat / berbincang" di tengah-tengah aktiviti anak-anak yang berehat dan bermain sementara menunggu dijemput pulang oleh ibu bapa. Waku sebeginilah saya dapat memerhati karenah anak-anak dan saya perhatikan mereka rasa riang kerana mereka selamat di kelilingi oleh dewasa
dalam kumpulan mereka bermain.


Anak-anak kecil perlu sentuhan dari segi fisikal dan dari segi kata-kata. Kadang kala ia perlu dakapan yang dapat mereka rasakan seolah-olah mereka bersama ibu tersayang. Gambar di sebelah  ini saya rakam bagaimana seorang murobbiah memeluk anak kecil ini dalam latihan bercakap memperkatakan sesuatu.

Teringat saya cerita seorang Ustaz.
Pertama kali  Rasulullah saw menerima whyu di Gua Hiraq  baginda meresa gementar dan seperti susah mahu mengikuti apa yang diminta oleh Malaikat Jibril. Lalu Jibril memeluknya erat-erat dan mengatakan: "Iqra'......".  Baginda bertenang dan berasa yakin mengikuti arahan Jibril.

Maka dalam pedegogi pendidikan kini sentuhan dan dakapan anak-anak kecil adalah suatu yang harus dipraktikan. Alhamdulilah. Kita di ajar dengan kesempurnaan dan dalam proses menuju kesempurnaan eleman kasih sayang adalah yang terpenting sekali dalam kita mengendali keyakinan diri.

 Suasana harmoni dikalangan anak-anak. Mereka berinteraksi tenang dan ceria.


Tidak ada sesuatu yang boleh menggantikan kasih sayang, dari kecil hingga dewasa.
Malahan hingga kemumur tua. Maka itulah sifat Allah yang sentiasa menyelubungi kita
 ialah Ar Rahman dan Ar Rahim.

Semoga Allah memberkati usaha yang kerdil ini dan anak-anak ini
 membesar dengan keyakinan diri 
bahawa Allah ialah Rabb yang sentiasa memerhati dan membimbing diri
 untuk mencapai kesempurnaan yang diredhai Ilahi.

...

No comments:

Related Posts with Thumbnails