"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Wednesday, September 12, 2018

Bukan sekadar bermotorsikal.....


Tok Ayah seronok bila anak cucu seronok.....

Anak saya pinjam motorsikal dan bawa anak-anaknya "keliling kampung", 
dan berhenti di Masjid dan kebetulan kami ada di sana.
Saya rakam detik-detik Tok Ayah seronok....

Nak rasa seronok bukan mesti dengan Bentley atau Lamborghini
atau yang setaraf dengannya.
Keseronokan lahir dari hati yang biasa-biasa sahaja tetapi 
menghargai kurniaan Allah pada hambanya. Naik basikal pun boleh menyeronokan.

Justeru itu setiap kali saya di jalan raya dan di lebuh raya saya akan
 perhati pemandu motorsikl yang suka lari laju tidak kira c.c motornya
 kecil sahaja, seperti mereka tidak sayangkan nyawa. 
Saya tidak salahkan mereka.
Saya pun suka kelajuan semasa saya muda dahulu. Ia bolih meleburkan 
stress yang ada difikiran. Cuba baru tahu. Waktu itu seperti tidak ada erti "bahaya".


Sehubungan itu saya suka kongsikan lintasan-lintsan difikiran saya.

Kita manusia sering melihat sesuatu fenomena itu dari
 satu sudut pandang sahaja.
Selalu saya katakan pada staf saya dahulu dan anak-anak saya sekarang
 bahawa sesuatu fenomena itu paling sedikit mesti ada dua sudut pandangan.
Sebenarnya mungkin tiga mungkin empat atau mungkin lebih.
Sebagai contoh lihat fenomena pada kemalangan jalan raya
 yang melibatkan lori dan kereta.
Jika kita lihat dari hadapan, nampak seperti pemandu lori yang salah.
Jika kita lihat dari belakang pula, maka sepertinya
 pemandu kereta yang salah. 
Dan apabila kita lihat mayat yang bergelimpangan tercampak keluar
 kita akan bersangka lain pula. 
Dan berbagai lagi sangkaan di minda.. Setelah di periksa dengan rapi 
oleh pihak yang bertanggong jawab maka barulah kita tahu siapa yang bersalah.

Demikian ibaratnya sesuatu kejadian yang lain. 
Dalam senario politik negara kini mithalnya berbagai andaian dan pendapat 
yang di lontarkan dalam media sosial. Ramai pembicara sesuatu isu yang hanya melihat dari satu sudut sahaja dan bermati-matian mempertahankan
pendapatnya. Sebenarnya kita harus melihat dari berbagai sudut dan mencari kefahaman yang lebih matang dan saksama yang dapat 
diterima pakai oleh pihak majoriti.
Maka barulah keharmonian dapat dicapai.

Tetapi saya akui bahawa sikap melihat dari berbagai sudut adalah suatu yang mudah diperkatakan tetapi amat sulit untuk menghayatinya.

Maka janganlah kita terlalu berfikiran "elitist"  dan berego 'akulah betul' 
dalam berbincang sesuatu hal.
Cari pendekatan yang mudah difahami dan dihayati denag minda yang stabil.
Jadilah Ibaratnya....
Menonggang motorsikal pun dengan rasa aman.
Biarkan dahulu Lamborghini....


.......

No comments:

Related Posts with Thumbnails