"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Monday, September 24, 2018

Sejenak memikirkan Kuala Kerai....





Sejuk suasana dan tenang perjalanan petang itu ke Kuala Kerai. Tarikh 13 September dinanti-nanti setelah disahkan luka pembedahan dijari kaki  suami saya sudah pulih sempurna. Alhamdulillah. Maka suami dan saya ambil peluang ikut keluarg kakak saya ke Kuala Kerai untuk meraikan "keseronokan" sudah sihat dan juga meraikan perkahwinan cucu saudara saya.



Ini  pemandangan melepasi bandar Gua Musang menuju kuala Kerai.
Sudah melebihi tiga tahun tidak menjejaki daerah ini.
Sudah terdapat pembangunan yang baru terutamanya jalan raya yang lebih selesa bagi pemandu, Alhamdulilah.
Kami singgah sebentar di Hentian Gua Musang.




Ada juga kekosongan masa bagi kami meninjau sedikit sejarah lampau.
 Tangga Bradley 1927. Tetapi Kelantan
teguh dengan warisan KeMelayuannya. Dan juga KeIslamannya?
Ada berbagai tafsiran rakyat biasa yang cintakan Kelantan duduk di Malaysia.

Dua malam kami di Kuala Kerai meraikan majlis perkahwinan.




Pada malam selepas majlis Pernikahan siangnya, diadakan majlis berinai 
dan majlis riang ria. Ada kumpulan musik tradisional.
Ada juga lagu-lagu "Bolywood" dan tarian-tarian ikutannya 
oleh gadis-gadis muda.








Saya melihat dan berfikir-fikir. Kelantan di tadbir oleh kerajaan PAS.
Namun saya merasakan nilai-nilai Islam yang sebenarnya belum meresap
 sepenuhnya ke akarumbi. Tidak jauh beza dengan negeri-ngeri lain.
Semoga cinta kita pada Islam akan lebih nyata atas landasan 
Tauhid yang Benar. Sama-sama kita berdoa.


Kami pulang dengan rasa agak "sunyi". Cuaca pun mendung sepanjangan.
Alhamdulillah kami  memandu santai dan sampai selepas
lebih tujuh jam di perjalanan.

Semoga Kelantan benar-benar menerajui kefahaman dan penghayatan
 Islam dalam Urus Tadbir membangunkan  negara.


.......

No comments:

Related Posts with Thumbnails