"KALAU TAKUT DIPUKUL OMBAK, JANGAN BERUMAH DITEPI PANTAI."....pepatah Melayu.

Tuesday, September 11, 2018

Jalinan persahabatan dengan lain keturunan......



Saya pernah menulis mengenai teteman saya yang bukan Melayu
antaranya di SINI dan di SINI.
Foto di atas adalah antara "mini reunion" yang diupdate buat saya.
Saya jarang dapat bersama tetapi tidak lepas peluang
 membaca group Whatsapp
dan rasa seronok. Saya ambil peluang juga mengirimkan lalu  
di whatsapp group video di Utube yang bercerita KEBENARAN ISLAM 
yang di buat oleh orang Islam yang bukan orang Melayu
dengan harapan mereka terkesan secara positif.
Belum ada ulasan atau sambutan dari sesiapa tetapai saya kirimkan juga 
kerana saya berpegang pada hakikat bahawa hanya Allah
 yang boleh mengubah hati seseorang itu.

Inilah usaha kecil saya dalam dakwah pada bukan Islam. Dan bila saya 
dapat tahu seorang lagi teman baik seperti foto di atas telah meninggal dunia, 
saya rasa agak tersayu juga. Dia berumur 71 tahun.
Suaminya telah meninggal beberapa tahun dahulu
dan kini tinggal dengan anak dan cucu kesayangannya.

Dalam foto di atas dia duduk di tengah-tengah.
Tan Sin Ching namanya.



Dia teman istimewa di Sekolah Menengah di Pontian 
Secondary English School 
sebab dia adalah kawan dan lawan dalam bersukan. 
Saya tidak akan melupainya sebab dia adalah pelari 100 meter 
dalam kumpulan Relay 4 X 100 meter
 yang membuat kami terkenal di sekolah itu. satu kenangan manis.
Kini tinggal kenangan  dan rasa juga kehilangan kerana 
di whatsapp group dia amat rajin berceloteh.
 Dia meninggal kerana serangan jatung. Begitulah cerita 
hidup sementara di dunia.



Farewell Dear Sin Ching. We are sure to miss you. 


.......

No comments:

Related Posts with Thumbnails